Sökning: "multilingual pupils"

Visar resultat 21 - 25 av 104 uppsatser innehållade orden multilingual pupils.

  1. 21. Flerspråkiga elevers språkutveckling : Faktorer som gynnar språkutvecklingen hos flerspråkiga grundskoleelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Christine Hayek; Maggie Afrem; [2021]
    Nyckelord :Grundskolan; flerspråkighet; språkutveckling; klassrumsinteraktion; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie ämnar undersöka flerspråkiga elever. Syftet var att granska vilka faktorer som gynnar deras språkutveckling samt hur lärare arbetar för att främja deras språkutveckling. Undersökningen riktar sig till grundskolan, med huvudfokus i årskurserna 4–6. LÄS MER

  2. 22. "Kom hit och ge mig lite farligheter" : en studie om lärares upplevelser av att undervisa flerspråkiga elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Catharina Brüdigam; Julia Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkig; identitet; kognitiv utveckling; literacy; multimodalitet; sociokulturellt perspektiv; språklig repertoar; transspråkande;

    Sammanfattning : Det är idag en ökning av mångkulturalitet i det svenska samhället, något som ökar antalet flerspråkiga elever och skolan måste därför ge utrymme för språklig utveckling. Forskning visar dock att det enbart talas svenska i undervisningssammanhang, flerspråkiga elever ges inte möjlighet att använda olika språk vid kommunikation. LÄS MER

  3. 23. Språkutvecklande arbetssätt för flerspråkiga elever i de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Edlira Musa; Agnesa Kadrijaj; [2021]
    Nyckelord :Arbetssätt; Flerspråkighet; Låg- och mellanstadiet; Språkutveckling; Transspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vilka arbetssätt som kan ha mer gynsamma effekter hos flerspråkiga elevers språkutveckling. Genom systematiska databassökningar har vi sökt vetenskapliga artiklar på sökmotorn Libsearch och databaserna SwePub och ERIC för att besvara vår frågeställning. LÄS MER

  4. 24. F-3 lärares arbete med nyanlända och flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Oner; [2021]
    Nyckelord :bildstöd; F–3-lärare; flerspråkiga; nyanlända; relationer; ramfaktorer; resurser; samarbete; språkutveckling; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur F–3-lärare arbetar för att främja språkutveckling hos sina nyanlända och flerspråkiga elever och vilka resurser som används samt vilka utmaningar som finns. Jag har valt att använda mig av en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer med fem informanter. LÄS MER

  5. 25. Flerspråkighet i den ordinarie undervisningen : En kvalitativ studie av några lärares inställning till modersmålsanvändning i den reguljära undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Veronika Johansson; [2021]
    Nyckelord :native language; second language; multilingual; language development; methods for learning; modersmål; andraspråk; flerspråkighet; språkutveckling; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Arbetets intention är att undersöka ett urval av lärares inställning till användning av flerspråkiga elevers modersmål i den reguljära klassrumsundervisningen, vilka metoder som används och hur lärarna motiverar användningen av modersmålet i klassrummet samt hur de känner att det påverkar inlärningen och språkutvecklingen av andraspråket hos flerspråkiga elever.Arbetet vilar på sociokulturell grund och är genomfört genom kvalitativ analys av intervjusvar givna av fem lärare på lågstadiet i Västsverige. LÄS MER