Sökning: "multilingual pupils"

Visar resultat 16 - 20 av 104 uppsatser innehållade orden multilingual pupils.

  1. 16. Språkliga barriärer i matematikklassrummet och metoder för att överbrygga dem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Johan Sjöquist; Agnes Hörnfeldt Strandbrink; [2022]
    Nyckelord :Språkliga barriärer; matematikundervisning; flerspråkighet; translanguaging; multimodalitet; skolmatematiska diskurser; language responsive instructional approach;

    Sammanfattning : This literature study aims to explore which proven teaching methods can be used to bridge language barriers between teachers and students in a multilingual school context. The analysis was conducted using pedagogical models from Prediger & Neugebauer (2020) and Norén (2010). LÄS MER

  2. 17. Det flerspråkiga klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de anpassar sin svenskundervisning för flerspråkiga elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Christine Hayek; [2022]
    Nyckelord :Primary school; multilingualism; adaptation; language development; multilingual pupils; classroom interaction; Grundskolan; flerspråkighet; anpassningar; språkutveckling; flerspråkiga elever; klassrumsinteraktion;

    Sammanfattning : I takt med att flerspråkiga elever förekommer alltmer i dagens skolverksamheter är det väsentligt för lärare att ha kännedom kring elevernas erfarenheter och kunskaper. Studiens syfte är att öka kunskapen om hur grundskollärare med inriktning årskurs 4–6, anpassar sin undervisning för att främja flerspråkiga elevers språkutveckling i svenskämnet. LÄS MER

  3. 18. Modersmålets betydelse vid identifiering av dyslexi hos flerspråkiga elever : En studie om hur svenska som andraspråkslärare på språkintroduktionsprogrammet identifierar dyslexi hos andraspråkselever.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Askenvall; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselev; svenska som andraspråkslärare; specialpedagog; dyslexi; extra anpassningar och särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur svenska som andraspråkslärare på språkintroduktionsprogrammet identifierar dyslexi hos den flerspråkiga eleven. Genom metodtriangulering baseras denna studie på semistrukturerade intervjuer med svenska som andraspråkslärare och specialpedagoger samt en enkätundersökning riktat till svenska som andraspråkslärare. LÄS MER

  4. 19. Sju lärares arbete med translanguaging – förutsättningar och effekter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Olsson; [2021-09-23]
    Nyckelord :translanguaging; multilingualism; conditions; effects; teachers; language development;

    Sammanfattning : The overall purpose of the study is to investigate how Swedish teachers work with translanguaging. Specifically, how the teachers put the concept of translanguaging into practice and what experiences, effects and challenges that practice has resulted in. LÄS MER

  5. 20. Transspråkande undervisningsmetoder inom sfi : En kvalitativ studie av sfi-lärares utsagor om elevers modersmål som resurs i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ulrika Lundqvist; [2021]
    Nyckelord :Swedish for immigrants; transilingual teaching within sfi; mother tongue as a resource within sfi; transilinguaism in adult education; translanguaging in adult education; svenska för invandrare; transspråkande inom sfi; modersmål som resurs inom sfi; transilinguaism in adult education; translanguaging in adult education;

    Sammanfattning : I Sverige talas det många olika språk utöver svenskan och officiellt råder det en flerspråkig norm där också Skolverkets styrdokument betonar vikten av att tillvarata elevens alla kompetenser. Trots det råder det i praktiken ibland en enspråkig norm inom svenskt utbildningsväsende. LÄS MER