Sökning: "multilingual pupils"

Visar resultat 11 - 15 av 104 uppsatser innehållade orden multilingual pupils.

  1. 11. Skrivundervisning med flerspråkiga elever : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurserna 1-3 beskriver att de arbetar för att möjliggöra elevers flerspråkighet i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Andersson; [2022]
    Nyckelord :skrivundervisning; skrivutveckling; flerspråkiga elever; strategier och metoder; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Skolan ska sträva efter att undervisningen anpassas efter varje elevs bakgrund och språkutveckling samt att varje elev ges möjlighet att utveckla sitt skriftspråk. Det ställer i sin tur krav på lärares arbete med att främja flerspråkiga elevers skrivutveckling. LÄS MER

  2. 12. Lärares upplevelser av att använda nyanlända elevers flerspråkighet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Malin Duveblad; [2022]
    Nyckelord :språkintroduktion; translanguaging; transspråkande; modersmål; svenska som andraspråk; tvåspråkig;

    Sammanfattning : This study explores how teachers view the role of students’ multilingualism at a Language Introduction Program (Språkintroduktion) for newly arrived students aged 16–20 in Sweden. Through qualitative interviews with teachers, analyzed through phenomenography theory, the study explores when teachers make use of their students’ multilingualism and what potential risks they view with a multilingual pedagogy. LÄS MER

  3. 13. Flerspråkiga elevers ordförråd i F-3 : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Clara Thiede; Mira Wickman; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; ordförråd; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen om hur F-3-lärare beskriver utmaningar som finns kring flerspråkiga elevers ordförråd i svenska och vilka arbetssätt som används för att elever ska nå kunskapskraven. Genom sju kvalitativa intervjuer med F-3-lärare sammanställdes ett material som studerades med hjälp av tematisk analys. LÄS MER

  4. 14. Att arbeta språkutvecklande för att främja läsförmågan : En litteraturstudie om språkutvecklande arbete för att utveckla flerspråkiga elevers läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Max Ostrelius; Johan Karlsson; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutvecklande; läsförmåga; undervisningsstrategier; ämnesbaserad språkundervisning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser vilka möjligheter som språkutvecklande undervisningsstrategier och ämnesbaserad språkundervisning har för att främja flerspråkiga elevers läsförmåga. I ett mångkulturellt samhälle behöver skola och lärare se till att alla elever får möjligheten att utveckla sitt språk. LÄS MER

  5. 15. Språklig mångfald – resurs eller belastning? : En kvalitativ intervjustudie om rektorers syn på flerspråkighet som resurs för lärande och språkpolicyarbete

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Kjörning-Bertheau; [2022]
    Nyckelord :accommodation; assimilation; framework for critical reflection; language ideology; language policy; linguistic diversity; monolingualism; multilingualism; ostensive and performative aspects; school development; the multilingual turn;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how heads of schools perceive multilingualism as a resource for learning and to what extent the process of writing and implementing language policies has provided a support for developing a multilingual view on languages in schools. This is done in accordance with the multilingual turn, which states that although a multilingual view on languages has spread in the global North in recent decades due to globalization and migration, a monolinguistic hegemony still persists in countries such as Sweden. LÄS MER