Sökning: "musikundervisning bakgrund"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden musikundervisning bakgrund.

  1. 1. Varför arbeta som musiklärare? : En kvalitativ studie om musiklärarstudenter och deras uppfattningar av sitt yrkesval

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jakob Freij; [2024]
    Nyckelord :Musiklärare; musiklärarstudenter; yrkesval; fenomenografi; uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie har för avsikt att synliggöra uppfattningar som fem musiklärarstudenter har av sitt yrkesval, som i studien omfattar yrkesvalet musiklärare. Syftet med studien är att undersöka dels vilka uppfattningar som respondenterna har av yrkesvalet och hur uppfattningarna varierar, dels hur uppfattningarna motiverar och är relevanta för deras val att utbilda sig till musiklärare. LÄS MER

  2. 2. Vilken stämning vill du skapa med din musik? – En studie om fem musiklärares användande av film- och spelmusik i grundskolans musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Albert Linde; Rikard Svensson; [2023]
    Nyckelord :filmmusik; musikpedagogik; musikskapande; spelmusik; undervisningsmetoder; utbildningsvetenskap; educational science; film music; music creation; music education; teaching methods; video game music; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av det centrala innehållet i ämnet musik på grundskolenivå gällande film- och spelmusik genomfördes en intervjustudie. Syftet med studien var att undersöka hur fem verksamma musiklärare i grundskolan använder musik från film och tv-spel i klassrummet för att undervisa om musik som meningsskapande uttrycksform. LÄS MER

  3. 3. Basen i kontrabasundervisningen : Hur talar kontrabaslärare i jazz- och improvisationsutbildningar om undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Martin Höper; [2023]
    Nyckelord :enskild undervisning; musikundervisning; jazz; kontrabas; musikdidaktik; improvisation;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur kontrabaslärare inom jazz- och improvisationsutbildningar talar om enskild undervisning på kontrabas, hur den traditionella metodiken för att lära sig att spela kontrabas inom den klassiska västerländska konstmusiken används i deras undervisning och vilka faktorer som påverkar deras val av undervisningsinnehåll. För att urskilja diskurser och faktorer i dessa olika lärares utsagor har enskilda kvalitativa intervjuer med fyra framstående lärare i jazzkontrabas på högskolor, folkhögskola och gymnasium genomförts och analyserats med hjälp av diskursteori. LÄS MER

  4. 4. "Shit, jag har levt under en sten!" : En kvalitativ studie om fem musiklärares genusmedvetna strategier i musikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Madeleine Brink; Sonia Koleśnik Lindgren; [2023]
    Nyckelord :genusfrämjande pedagogik; musikpedagogik; genuspedagogik; normkritik; strategier; queerteori;

    Sammanfattning : Musikutövande kan ofta kopplas till könsstereotypiska roller i val av instrument och positionering. Uppdelningar och olikheter syns mellan eleverna på musiklektionerna i klassrummet, där eleverna har en tendens att ta olika mycket plats samt väljer olika instrument beroende på vilket kön de tillskrivit sig. LÄS MER

  5. 5. "Lucia, Wham och Mariah Carey" : - musikundervisningens repertoar och urval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Anna Ekman; [2022]
    Nyckelord :Musikundervisning; repertoarval; dominans; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utforska musiklärares praxis angående val av repertoar i musikundervisning på grundskolan. Genom kvalitativa intervjuer visar studiens resultat på en dominans av populärmusikaliska genrer inom ensemblespel på alla tre grundskolor. LÄS MER