Sökning: "näringsidkare varumärke"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden näringsidkare varumärke.

  1. 11. Skyddet för titlar på litterära och konstnärliga verk : - En studie av upphovsrätt, varumärkesrätt och marknadsföringsrätt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Filosofiska fakulteten

    Författare :Sarah Westberg; Anton Källgren; [2012]
    Nyckelord :immaterialrätt; upphovsrätt; varumärkesrätt; marknadsföringsrätt; titlar; skydd; litterära och konstnärliga verk;

    Sammanfattning : Skydd för titlar på litterära och konstnärliga verk kan erhållas enligt olika lagar. I denna uppsats behandlas skyddet enligt upphovsrättslagen, varumärkeslagen och marknadsföringslagen. Varumärkeslagen ersattes den 1 juli 2011 av en ny, mer EU-anpassad, varumärkeslag. LÄS MER

  2. 12. Tryggare kan ingen vara? - Om juridiskt skydd mot varumärkesdegeneration

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :André Assarsson; [2008]
    Nyckelord :varumärkesrätt; varumärkesdegeneration; särskiljningsförmåga; degenerationsskydd; varumärkesskydd; Juridical science; Rättsvetenskap; juridik; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att öka förståelsen för näringsidkare att vårda, värna och skydda sina varumärken mot degeneration i Sverige och inom EG-samarbetet genom att presentera, analysera och diskutera varumärkesrättens uppbyggnad, degenerationsfenomenet och olika skyddsmöjligheter mot detsamma. I svensk nationell lagstiftning och på EG-rättslig nivå är kravet på särskiljningsförmåga juridiskt grundläggande för varumärkesrättens uppbyggnad. LÄS MER

  3. 13. Wayne´s Coffee : - Om positionering till målsegmentet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Viktoria Sallander; [2008]
    Nyckelord :marknadsföring; positionering; segmentering.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att klargöra hur Wayne’s positionerar sig själva på kaffe- och cafémarknaden, samt hur väl det stämmer överens med modellerna om positionering. Vidare undersöker jag om den av Wayne’s presenterade positioneringen stämmer överens med målsegmentets uppfattade bild av Wayne’s? Metod: Jag har samlat in primärdata från en kvalitativ intervju med Wayne’s försäljningschef, samt en kvantitativ enkätundersökning. LÄS MER

  4. 14. Användningen av domännamn som varumärke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Fredrik Thorstensson; [2008]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Internet har under de sista 15 åren utvecklats från att ha varit ett ganska litet och okänt fenomen, som främst intresserade forskare och datatekniker, till att numera vara något som alltid är närvarande och en självklar del av våra liv, vare sig vi vill det eller inte. Detta har också lett till att domännamnet, som från början bara var tänkt som en elektronisk adress för att lättare hitta rätt information, har fått en allt större användning som kännetecken. LÄS MER

  5. 15. Skydd för leksakers formgivning - Konstnärligt verk, mönster eller varumärke?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emma Kratz; [2007]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Design har blivit ett effektivt medel för att särskilja produkter och göra dem mer eftertraktade på marknaden. I och med det stora intresset för design ökar benägenheten till plagiering av produkters formgivning. En av många branscher där det finns problem med oauktoriserade kopior är leksaks­branschen. LÄS MER