Sökning: "näringsidkare varumärke"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden näringsidkare varumärke.

  1. 6. Identitetsskydd för näringsverksamhet - Närmare om några rättsliga möjligheter för näringsidkare att skydda sig mot konkurrenter som åker snålskjuts

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Caroline Andersson; [2015]
    Nyckelord :civilrätt; immaterialrätt; konkurrensrätt; rättsvetenskap; skadeståndsrätt; konceptskydd; koncept; företagshemligheter; renommésnyltning; brand; branding; identitet; varumärke; varumärkesbyggande; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Branding is the term used to denote the work being done to build strong brands. Branding has increasingly come to focus on building an identity and a brand image around businesses to create competitive advantages. LÄS MER

  2. 7. Google AdWords och varumärkesanvändning på internet - En studie över den rättsliga hanteringen av sökordsannonsering i Sverige, Danmark, Norge och Storbritannien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Dominique Witterlund; [2014]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Immaterialrätt; Sökordsannonsering; Keyword Advertising; Google AdWords; Law and Political Science;

    Sammanfattning : För var dag som går blir vårt samhälle allt mer beroende av teknik och snabb och lättillgänglig information. De flesta av oss söker dagligen efter någon sorts information på internet. Vi gör sökningar på allt som är av intresse för oss för stunden och allt fler inköp görs numera på nätet. LÄS MER

  3. 8. Renommésnyltning och "smell-alikes" - det känneteckens- och marknadsrättsliga skyddet mot renommésnyltande parfymimitationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linda Portas; [2013]
    Nyckelord :immaterialrätt; konkurrensrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka de för parfymtillverkare tillgängliga varumärkes- och marknadsrättsliga verktygen mot snålskjutsfenomenet ”smell-alikes”, dvs. efterbildningar av välkända märkesparfymer av lägre kvalitet som säljs för en bråkdel av originalpriset. LÄS MER

  4. 9. Brandsnyltning - Branding med bitter eftersmak

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Jacob Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Branding; Marknadsföringslagen; renommésnyltning; varumärken; brandsnyltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Branding definieras i denna uppsats som alla marknadsföringsaktiviteter ett varumärke använder för att synas, stärka, definiera och särskilja sig samt den goodwill som erhålls av dessa marknadsföringsåtgärder. Detta innefattar således reklam, events, utskick, sponsring etcetera. LÄS MER

  5. 10. Varumärken som sökord på Adwords: Intrång eller inte?

    Kandidat-uppsats, IHH, Rättsvetenskap

    Författare :Louise Klauser; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att genom en diskussion ta reda på hur skyddet för ett registrerat va-rumärke ser ut i situationer då en annan näringsidkare än varumärkesinnehavaren använder varumärket som sökord på sponsrad länk, benämnt AdWords. För att besvara syftet utgår författaren från tre avgöranden från EU-domstolen och analyserar den tolkning som EUD ger av artikel 5 Varumärkesdirektivet och artikel 9 Gemenskapsvarumärkesförordningen. LÄS MER