Sökning: "native language"

Visar resultat 16 - 20 av 677 uppsatser innehållade orden native language.

  1. 16. Förskollärares uppfattning av dialogen i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av dialogen med alla barn oavsett modersmål i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ronja Edwardzon; Emelie Johansson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; förskollärare; dialog; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattning av dialogen mellan förskollärare och barn i förskolan och hur de arbetar för att alla barn oavsett modersmål ska få förutsättningar till att delta i dialogen. Frågeställningar som har besvaras är: Hur beskriver förskollärare sin uppfattning av dialogen i förskolan? Hur beskriver förskollärare att de arbetar för att alla barn ska få vara delaktiga i en dialog? Hur beskriver förskollärare att de möjliggör för barn med annat modersmål än svenska att vara delaktiga i en dialog? Studien är genomförd med hjälp av den kvalitativa metoden fokusgruppmetoden och utgår från två grupper med semistrukturerade intervjuer med tre förskollärare i varje grupp. LÄS MER

  2. 17. Englishes och kulturell representation i en EFL-lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leila Chaar; [2023]
    Nyckelord :Content Analysis; Critical Discourse Analysis CDA ; Cultural Representation; Discourse Analysis; EFL; ELF; English language; Englishes; ESL; Mixed Methodology; Qualitative analysis; Quantitative analysis; Textbook Analysis; Diskursanalys; EFL; ELF; Engelska språket; Englishes; ESL; Innehållsanalys; Kritisk diskursanalys CDA ; Kvalitativ metod; Kvantitativ metod; Kulturell representation; Läromedelsanalys; Mixad metod;

    Sammanfattning : I syfte att undersöka föreställningar om det engelska språket och kulturer i läroboken Solid Gold 1 genomfördes en innehållsanalys med mixad metod bestående av kvantitativ och kvalitativ analys. Teorier och begrepp ur diskursanalys och kritisk diskursanalys (CDA) användes som tolkningsverktyg i den kvalitativa analysen. LÄS MER

  3. 18. Vuxna SFI-elevers möte med läsfrämjande arbete och nöjesläsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janina Huss; [2023]
    Nyckelord :nöjesläsning; sfi; svenska för invandrare; läsmotivation; litteracitet; lässtimulans; läsfrämjande; studieväg 1; vuxn;

    Sammanfattning : This thesis investigates through qualitiative interviews whether six adult female learners of Swedish as a second language, with a short study background from their home countries, have developed pleasure reading habits in Swedish during their studies at SFI (Swedish For Immigrants). Another aspect that is explored is the school’s, and school library’s work with the promotion of literature and pleasure reading. LÄS MER

  4. 19. Förekomst av språkångest hos yrkesverksamma logopeder

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Hoda El-Balmouni; [2023]
    Nyckelord :Expressiv språklig förmåga; språkångest; andraspråk; språkanvändning; logoped; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte. Studien syftade till att undersöka om logopeder som inte har svenska som förstaspråk upplever mer språkångest jämfört med dem som har svenska som förstaspråk när de använder sin expressiva språkliga förmåga på svenska. LÄS MER

  5. 20. Promoting Multilingualism as a Resource in Education : A Minor Field Study on a Senior Secondary School in The Gambia

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Melinda Malmström; [2023]
    Nyckelord :Access to the Curriculum; Didactic Design; First Language; Language of Instruction; Language Domination; Linguistic and Cultural Diversity; Multilingualism;

    Sammanfattning : AbstractThe study aims to explore how students’ linguistic resources are used for learning in a school in Gambia. The study is a field study and was conducted at a Senior Secondary School during January and February 2023. LÄS MER