Sökning: "negativt med läxor"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden negativt med läxor.

  1. 1. Läxor i lärandet, är det likvärdigt? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i matematik och svenska i årskurserna 4-6 då lärarnas uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Otterberg; Hilda Markusson; [2023]
    Nyckelord :läxa; lärare; lärande; erfarenheter; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker verksamma lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i årskurserna 4-6 i ämnena matematik och svenska. Då lärare själva väljer hur de ska arbeta med läxor kan detta bli problematiskt då utbildningen inte blir likvärdig. LÄS MER

  2. 2. Korrelationen mellan föräldrars stöttning i matematikläxor och elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ludvig Steen-Möller; Janine Sandberg Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; ångest; trauma; läxa; läxors struktur; föräldrars stöttning; kunskapsutvecklande.;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med syftet att ta reda på om det är rimligt att begära att samtliga elever ska ha läxa i matematik oberoende av deras hemsituation. Arbetet utgår från hur föräldrars involverande i läxor i hemmet påverkar elevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar av matematikläxor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Molly Hemphälä; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Grundskollärare 1–3; Matematikläxa; Uppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att titta på grundskollärares 1–3 uppfattningar av matematikläxor och dess syfte och effekt i undervisningen. Denna undersökning har en fenomenografisk utgångspunkt och använder sig av både intervjuer och enkät som metod. LÄS MER

  4. 4. Elever med ADHD och deras upplevelser och tankar om motivation i skolan : En fallstudie från grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Faller; [2021]
    Nyckelord :Fallstudie; ADHD; motivation; tillgänglig lärmiljö; stödinsatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Forskning visar att ungdomar med ADHD har signifikant sämre motivation i skolan än elever som inte har diagnosen. Många elever lämnar grundskolan varje år med ett starkt skolmotstånd, låga meritvärden och ett dåligt självförtroende. LÄS MER

  5. 5. Kartläggning av gymnasieungdomars aktivitetsmönster, upplevda hälsa och stress

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Mimmi Areberg; Amanda Stavås; [2017]
    Nyckelord :Hälsa; Ungdomar; Aktivitetsmönster; Stress; Arbetsterapi; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den psykiska ohälsan hos ungdomar har ökat de senaste åren. Studier har visat att en individs aktivitetsmönster kan påverka hälsan antingen positivt eller negativt. Skolan är en viktig arena där arbetsterapeuter kan bidra med sin unika kunskap kring individ, aktivitet och miljö. LÄS MER