Sökning: "noveller"

Visar resultat 21 - 25 av 104 uppsatser innehållade ordet noveller.

  1. 21. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  2. 22. Det delade svenskämnet : En komparativ kvalitativ analys av hur svenskämnet framställs i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Simon Rådström; Malin Wallberg Brage; [2021]
    Nyckelord :Svenskämnet; läromedelsanalys; svenskämnessyn; gymnasiet; Svenska 1; legitimering av litteratur; kulturarv; färdighet; ämnesuppfattningar; ämnessyn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur svenskämnet framställs i två läromedel för Svenska 1. Frågeställningarna som undersöks och besvaras är hur svenskämnet framställs i läromedel och huruvida en samstämmighet mellan dessa råder. LÄS MER

  3. 23. Comics in Education; Can Comics Facilitate Reading Comprehension for ESL learners

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Jatta Kölin; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; Comics; Comic books; Comic strips; ESL; English as a second langauge; Serietidningar; Serier; Seriestrippar; Andraspråksinlärning; Engelska som andraspråk; ESL; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Följande kunskapsöversikt ämnar att undersöka effekten serietidningsliknande läsmaterial har på läsförståelsen hos andraspråksinlärare av Engelska. För att undersöka detta formulerades följande forskningsfråga: I vilken mån kan serietidningsliknande material påverka läsförståelsen hon andraspråksinlärare av Engelska? En prototypisk definition av serietidningar (Mayer, 2007) användes för att tillåta denna kunskapsöversikt att använda både studier som använde serietidningar och studier som använde seriestrippar som läsmaterial. LÄS MER

  4. 24. Kulturkampf i den svenska frontrapporteringen : En studie över Sven Hedin och Marika Stiernstedts rapporter från första världskriget

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionen

    Författare :Ibrahim Yildiz; [2021]
    Nyckelord :Kulturkamp; Första världskriget; Sverige; Hedin; Stiernstedt;

    Sammanfattning : I Sverige före världskriget pågick det en kulturell kamp mellan de Frankrikesympatiserande socialisterna och Tysklandsvänliga nationalkonservativa. Claes Ahlund åberopar mediekampen i det wilhelminska Tyskland och betecknar även de övriga europeiska mediekamperna som kulturkampf. LÄS MER

  5. 25. "Är vi blattar eller svenskar?" : En analys av identitetsskapande i svensk hiphop och noveller samt användandet av dessa i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elin Lorentz Janestam; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråks litteraturundervisning; hiphop; varierade texttyper; kodväxling; identitet; etnicitet; utanförskap; elevers erfarenheter i undervisningen.;

    Sammanfattning : Många elever med utomsvensk bakgrund känner idag att deras erfarenheter inte får tillräckligt stor uppmärksamhet i skolans undervisning. Många av dessa elever läser svenska som andraspråk, vilket gör att detta är relevant att reflektera över som lärare i svenska som andraspråk. LÄS MER