Sökning: "observation av raster"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden observation av raster.

  1. 1. Vad gör de på rasten? : Elever med hörselnedsättning som går i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lutz Dressler; Marie Hansson; [2023]
    Nyckelord :Hearing impairment; hearing loss; inclusion; school; social relationships; Hörselnedsättning; hörselskada; inkludering; skola; sociala relationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka det sociala samspelet under raster hos grundskoleelever med hörselnedsättning där övriga skolkamrater är hörande. För att besvara studiens syfte och frågeställningar använde vi oss av strukturerad icke-deltagande observation. LÄS MER

  2. 2. Värdepedagogik och hur det kommer till uttryck på rasten : En observation- och intervjustudie av lärares uppfattningar och förhållningssätt till skolans värdegrund på elevernas rast

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kevin Birgersson; Andreé Andersson; [2020]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Lärare; Rast; Skolans värdegrund; Värdeförmedling; Värdepedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra förhållningssätt som lärare har till skolans      värdegrundsuppdrag på elevernas raster, samt hur de arbetar för att synliggöra skolans värdegrund. Denna undersökning baseras på sex informanter som observerats och intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Barns handlingsutrymme under skolans raster : en etnografisk studie

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jonas Söderholm; [2019]
    Nyckelord :School recess; children s perspective; ethnography; space of action; Skolrast; barns perspektiv; etnografi; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppmärksamma, förstå samt öka kunskapen om funktionen och meningen med skolans rast. På så vis bidrar studien till ökad kunskap kring såväl barns perspektiv och vilket handlingsutrymme de såväl skapar som nämner som meningsskapande. LÄS MER

  4. 4. Skateboard, staden och rätten till offentligheten : en studie av exkluderande och inkluderande design i det offentliga rummet med skateboardåkande som raster

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Erika Klang; [2018]
    Nyckelord :appropriering; exkluderande design; inkluderande design; multifunktionellt; offentliga rum; skateboardåkning; territorialitet;

    Sammanfattning : Stadens offentliga rum med dess design, material och objekt, men också normer, påverkar hur vi rör oss och tar oss an platser i staden. Skateboardåkare har i decennier använt offentliga rum genom sin aktivitet och engagerat sig i staden och dess arkitektur på ett lekfullt och kreativt sätt som få andra gör. LÄS MER

  5. 5. Är takgården lämplig som skolgård för barn? : en empirisk studie av tre förskolegårdar på tak i Malmö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ann-Sofie Larsson; Isabella Vamborg; [2017]
    Nyckelord :takgård; förskolegård på tak; takförskola; barns utemiljö; barnperspektiv; observation; lekvärdesfaktor; OPEC; Malmö stad; friyta;

    Sammanfattning : I de rådande stadsbyggnadsidealen ses förtätning som en hållbar strategi att bygga ut staden. I de större städerna i Sverige råder däremot markbrist vilket gör utrymmet i staden till en prioriteringsfråga. Bland många intressen nedprioriteras ibland barnens intresse och de riktlinjer som finns gällande barns utemiljö följs då inte. LÄS MER