Sökning: "omvärlden management"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden omvärlden management.

  1. 1. Strategisk kompetensförsörjning : En kvalitativ studie om att vara en attraktiv & konkurrenskraftig arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emma Hessel; Emma Karlsson; [2023]
    Nyckelord :competence supply; competence need; employer branding; talent management; attractive employer; human resources; kompetensförsörjning; kompetensbehov; employer branding; talent management; attraktiv arbetsgivare; human resources;

    Sammanfattning : Bakgrund: Framväxten av human resource management (HRM) tog fart under 80-talet som ett svar på en ökad medvetenhet kring att medarbetarna och den kompetens de besitter har en central roll för organisationens framgång och konkurrenskraft. Utmaningen för organisationer i dagens samhälle handlar om att integrera arbetet med HRM på ett strategiskt plan med de övergripande verksamhetsmålen. LÄS MER

  2. 2. Förändringsledning som ett kontinuerligt fenomen : En kvalitativ studie om hur anställda på en svensk storbank upplever och förstår förändring och förändringsledning till följd av digitalisering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Amra Turanovic; Anton Johansson; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; change management; sensemaking; understanding and experience; Digitalisering; förändringsledning; meningsskapande; förståelse och upplevelse;

    Sammanfattning : Förändringstrycket inom den svenska banksektorn har ökat, sedan informationsteknologins intåg på 70-talet. Traditionella arbetssätt utmanas genom nya krav och förväntningar från kunder och omvärlden, vilket indikerar att kontinuerliga förändringar hänförliga till digitalisering är nödvändigt för fortsatt konkurrenskraft och överlevnad. LÄS MER

  3. 3. Relationshanteringens roll i skapandet av en hållbar leverantörskedja : En studie om hur svenska skogsföretag använder sig av relationshantering för att skapa en hållbar leverantörskedja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Josefine Andersson; Karolina Kovacs; [2023]
    Nyckelord :Relationship management; Corporate social responsibility CSR ; Sustainable supply chain management SSCM ; Relationshantering; Hållbarhet; hållbara leverantörskedjor;

    Sammanfattning : Syfte: Genom ett ökat intresse för hållbarhetsfrågor världen över har företag krav på sig att vara transparenta och visa hur de jobbar med hållbarhetsfrågor. Samarbete och kommunikation med leverantörer är en viktig faktor för att företag ska kunna få insikt i, och kunna påverka de processer som används av dess leverantörer. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation i portföljstyrning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Ellen Berggren; Anna Ulfsson; [2023]
    Nyckelord :Information; initiativ; kommunikation; organisation U; portföljstyrning; projekt;

    Sammanfattning : Företag strävar i dagens samhälle efter ständiga förbättringar för att kunna anpassa sig till den ständigt föränderliga omvärlden. Den berörda organisationen verkar inom underhållningsbranschen. Organisationen har en styrande funktion vid namn portföljstyrning som fallstudien kommer undersöka. LÄS MER

  5. 5. Kapitalbindning – det gamla nya? - En kvalitativ studie kring lagerhållningsstrategier och osäkerhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Svensson; Herman Axtelius; Jacob Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Osäkerhet; effektivisering; lagerhållning; just-in-time; just-in-case.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research question: What inventory management strategy do companies implement during uncertainty? Is the just-in-time model outdated? Purpose: The study aims to explore how uncertainties in the external environment influences companies' inventory management practices. Methodology: This thesis employs an abductive quantitative research approach, utilizing an interview and questionnaire to support empirical findings. LÄS MER