Sökning: "påbyggnadsutbildning"

Visar resultat 6 - 10 av 56 uppsatser innehållade ordet påbyggnadsutbildning.

  1. 6. Funktionell familjeterapi (FFT), är den funktionell? : Familjebehandlarens erfarenheter av arbete med Funktionell familjeterapi (FFT) i socialtjänstens öppenvård

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sandra Husband; [2014]
    Nyckelord :FFT; Functional Family Therapy; manual based family therapy; psychotherapy; youth adolescents; therapist; evidence based practice; FFT; Funktionell familjeterapi; manualbaserade familjeterapi; psykoterapi; adolescens; terapeut; evidensbaserad praktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur familjebehandlare upplever det att arbeta med FFT-metoden samt de faktorerna som gör den funktionell. Eftersom FFT är anpassad till den amerikanska kulturen som skiljer sig ganska mycket från den svenska, båda i kultur och socialsystem är det viktigt att inte bara utvärdera utifrån modellen men också hur implementering och anpassning av modellen har gått. LÄS MER

  2. 7. Att stimulera och stödja barns utveckling.To stimulate and support children’s language development

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caroline Hegdal; Gisela Lindberg; [2013]
    Nyckelord :förskola; förskollärarens roll; specialpedagogens roll; språkstöd; språkutveckling;

    Sammanfattning : Problemområde: Språket har en viktig funktion för barnets helhetsutveckling och är även viktigt för samhället i stort. Dagens samhälle är komplext där det krävs förmåga att samspela och kommunicera med många olika sorters människor i skilda situationer vilket medför att de som inte kan hantera ett språk till fullo riskerar att hamna utanför (Nettelbladt & Salameh, 2007). LÄS MER

  3. 8. "Skarpt läge". En livsvärldsfenomenologisk studie om fortsatt skrivundervisning i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Haellquist; Katrine Persson; [2012-09-26]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; specialpedagogik; grundsärskola; fortsatt skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka hur speciallärare/specialpedagoger förstår och genomför sitt uppdrag att arbeta med elevernas fortsatta skrivutveckling i grundsärskolan. Studien har utgått från följande frågeställningar: Hur menar speciallärare/specialpedagoger att egna erfarenheter formar undervisningen? Vilka didaktiska val gör speciallärare/specialpedagoger för att bidra till elevers skrivutveckling? Vad anser speciallärare/specialpedagoger vara svårigheter i det pedagogiska arbetet med elevers skrivutveckling? Vad identifierar speciallärare/specialpedagoger som utvecklingsmöjligheter för fortsatt skrivundervisning i grundsärskolan? Forskningsansats och Metod Studien har en livsvärldsfenomenologisk ansats som teoretisk grund. LÄS MER

  4. 9. Sjuksköterskors bedömning av smärta hos icke kommunicerbara intensivvårdspatienter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Per Axelsson; Kristina Johansson; [2011]
    Nyckelord :nurses; pain assessment; non-verbal patients; intensive care; sjuksköterskor; smärtbedömning; icke kommunicerbar patient; intensivvård;

    Sammanfattning : Bedömning av smärta hos icke kommunicerbara patienter är en utmaning för intensivvårdssjuksköterskan. Syftet med denna studie var att undersöka hur sjuksköterskor uppger att de bedömer smärta hos denna patientgrupp. En deskriptiv och jämförande tvärsnittsstudie gjordes med hjälp av en webbaserad enkät. LÄS MER

  5. 10. Läs- och skrivutveckling. En studie om pedagogens roll i mötet med barn med språk- och kommunikationsproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Jönsson; Jennie Pettersson; [2010]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; Språk- och kommunikationsproblem;

    Sammanfattning : Jönsson, Malin och Pettersson, Jennie (2010) Läs- och skrivutveckling. En studie om pedagogens roll i mötet med barn med språk- och kommunikationsproblem (Reading and writing development. A study about the role of the educationalist in the meeting with children with language and communication problems. LÄS MER