Sökning: "pedagog OCH tid"

Visar resultat 1 - 5 av 227 uppsatser innehållade orden pedagog OCH tid.

  1. 1. Digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till sitt användande av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabelle Björk; Linnea Hansson; [2024]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; digitala verktyg; förskola; förskollärare; didaktik; TPACK;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett digitalt samhälle som ständigt utvecklas inom digitaliseringen, ett mål i läroplanen för förskolan är att ge barnen möjlighet att utveckla förståelse för den digitalisering som barnen möter i vardagen. Syftet med denna studie är att undersöka vilket förhållningssätt förskollärare har till sitt användande av digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Varför är vi inte mer närvarande med barnen? Strukturerad barngruppstid och kollegiala dialoger för förändrad och förbättrad närvaro i barngruppen.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Zetterberg; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskola; närvarande pedagog; relationell pedagogik; aktionsforskning; personlig; professionell och politisk kunskapsdimension;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur den iscensatta aktionen av strukturerad barngruppstid och kollegial dialog bidragit till att pedagogerna blivit mer närvarande pedagoger i förskolepraktiken. Frågeställningen söker svar på hur pedagogerna beskriver sig som mer närvarande pedagoger i förhållande till sin person, sin professionalitet och politiska ramar. LÄS MER

  3. 3. Den moderna lärarens roll på fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om hur olika yrkeskategorier ser på fritidshemslärarens roll

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Samuelsson Moström; Björn Iggström; [2023]
    Nyckelord :Lärare; lärare i fritidshem; ledarskap; pedagog; yrkesutveckling; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Rollen som pedagog på fritidshemmet har över tid förändrats fritidspedagog och socialpedagogik till lärare och lärande. Idag ses fritidshemmet som en arena för lärande för eleverna och en viktig del av den förlängda skoldagen, trots att man befinner sig i ett utbud av gamla och nya normer värderingar och kunskaper både bland pedagogerna på fritidshemmet som grundlärare och skolledare. LÄS MER

  4. 4. TAKK det språkande verktyget : En enkätstudie av pedagogers användning av TAKK med fokus på flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kajsa Andersson Näsström; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Pedagoger; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om bruket av TAKK (Tecken som Alternativ och kompletterande kommunikation) i relation till flerspråkiga. Studien fördjupar sig först i vad flerspråkighet innebär, TAKK och TAKK i förskolan. Teoretiska perspektiv som speglar i arbetet är transspråkande och metodologiska teorin positivism. LÄS MER

  5. 5. Pedagogisk interaktion och deltagande – som ett pedagogiskt verktyg under den fria leken på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Guldbrand; Rebecca Rydell; [2022-03-15]
    Nyckelord :Pedagogisk interaktion; deltagande; närvaro; engagemang och intresse;

    Sammanfattning : Studien syftar till att fördjupa kunskap om hur pedagogisk interaktion och deltagande påverkar elevers deltagande, lärande och utveckling under den fria leken. Studien grundar sig på ett dilemma som uppmärksammats av oss i takt med vår utbildning. LÄS MER