Sökning: "personalen pedagogiska"

Visar resultat 16 - 20 av 172 uppsatser innehållade orden personalen pedagogiska.

  1. 16. Förebyggande och hälsofrämjande arbete : Specialpedagogers och speciallärares uppfattningar och erfarenheter av elevhälsans arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Åström; Linda Brännström; [2022]
    Nyckelord :friskfaktorer; psykisk ohälsa; relationer; samverkan; kontinuitet;

    Sammanfattning : En välfungerande elevhälsa blir alltmer angelägen i och med att den psykiska ohälsan bland elever ökar. Elevhälsan ska verka förebyggande och hälsofrämjande gentemot skolans alla elever, men granskningar visar att tiden ofta går till åtgärdande insatser på individnivå. LÄS MER

  2. 17. Leken : En kvalitativ studie av förskollärares tankar kring och beskrivningar av hur lek kan utvecklas i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therése Brynolfsson; Johanna Söderlund Asklund; [2022]
    Nyckelord :lek; förskola; scaffolding; förskollärare; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien handlar om hur lek kan utvecklas i förskolan. Öhman (2021, s.133) förklarar att det är barnen själva som äger sitt lekande men personalen i förskolan behöver skapa lekmöjligheter både i rum och handling för att värna och främja leken för varje enskilt barn. LÄS MER

  3. 18. Här pratas det inte svenska. : En kvalitativ studie om språklig mångfald och pedagogernas förhållningssätt till brytning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olga Mavridou; Nikoleta Tsaava; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; transspråkande; brytning; kollegialt lärande; sociokulturella teori.;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur pedagoger förhåller sig till flerspråkighet och brytning i förskoleverksamheten tillika hur alla deltagare i förskolans kontext det vill säga barn förskollärare, rektorer, vårdnadshavare och barnskötare interagerar för att stimulera en kvalitativ lärande miljö som främjar flerspråkiga barn i sin språkutveckling. Denna studie är kvalitativ i sin form med strukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 19. Eldsjäl eller martyr? : En kritisk diskursanalys av hur lärare inom kulturskolan upplever sin arbetssituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Lundin; [2022]
    Nyckelord :agens; kollektiv agens; kritisk diskursanalys; kulturskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur musiklärare inom kulturskolan upplever agens, det vill säga vilket handlingsutrymme de upplever sig ha i förhållande till de strukturer som påverkar deras arbetssituation. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer med fyra lärare som arbetar på kommunala kulturskolor. LÄS MER

  5. 20. Lågaffektivt bemötande ochtydliggörande pedagogik ipraktiken : En kvantitativ undersökning ombemötande vid utmanande beteendeinom LSS

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Alexandra Olsson; [2022]
    Nyckelord :autonomistödjande pedagogik; inspektionen för vård och omsorg; kommunikation; utbildning; Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade;

    Sammanfattning : Valet av ämne uppkom efter att ha läst IVO, Inspektionen för vård och omsorgs tillsynsrapport där detpåtalades osäkerhet och brist på kunskap hos personalen som jobbar inom LSS, Lagen om stöd ochservice till vissa funktionshindrade. Syftet är därför att undersöka i vilken utsträckning personal somjobbar med vuxna brukare med LSS insats använder tydliggörande pedagogik och lågaffektivtbemötande i hanteringen av utmanande beteende. LÄS MER