Sökning: "politisk kommunikation lunds universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden politisk kommunikation lunds universitet.

  1. 1. Förtroendeskapande online : följares syn på influencers och politisk aktivism

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olivia Avendano; Hanna Kjellgren; [2024]
    Nyckelord :Digital aktivism; influencer; autenticitet; publikstudier; förtroende; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “Förtroendeskapande online: Följares syn på influencers och politisk aktivism” är författad av Hanna Kjellgren och Olivia Avendaño på fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds universitet. I uppsatsen genomförs en publikstudie utifrån ett autenticitetsperspektiv om hur sociala medieanvändare uppfattar influencers politiska aktivism i sociala medier mot bakgrund av deras växande roll som opinionsbildare de senaste åren. LÄS MER

  2. 2. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Edvin Kenning; Hugo Östlin; [2023]
    Nyckelord :Political communication; rhetoric; personalization; populism; frontstage; backstage; third act; TikTok; Instagram; democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER

  3. 3. Diasporafilm & populärkultur : en multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elisabet Åberg; Diana Kasatkina; [2023]
    Nyckelord :Boy from Heaven 2022 ; Holy Spider 2022 ; diasporisk interkulturell film; multimodal diskursanalys; genus; religion; Iran; Egypten; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen ‘Diasporafilm & populärkultur: En multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna uppsats analyserar vi filmerna Boy from Heaven (2022) och Holy Spider (2022) med målet att utforska deras relationer till diasporiskt filmskapande samt populära, västerländska narrativa och stilistiska troper. LÄS MER

  4. 4. Att leda under krig i en digital tidsepok : en kvalitativ textanalys av Volodymyr Zelenskyjs självframställning på Instagram

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hanna Dalborg; Tilda Thorsson; [2023]
    Nyckelord :Volodymyr Zelenskyj; Instagram; politiskt ledarskap; politisk retorik; kvalitativ textanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : B-uppsatsen är författad av Tilda Thorsson och Hanna Dalborg i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen kommunikation och medier vid Lunds universitet. Uppsatsens titel är “Att leda under krig i en digital tidsepok”. I en tidsepok av digitala medier krävs ett nytt sorts ledarskap online. LÄS MER

  5. 5. Etisk konsumtion - ett krav eller en bluff? : en kvalitativ innehållsanalys av kritikstormen mot Nakd i en tid präglad av ett politiserat konsumtionssamhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vilma Lassila; [2023]
    Nyckelord :social ohållbara arbetsvillkor; konsumentmakt; etisk konsumtion; autenticitet; konsumism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur en protest mot ett företags socialt ohållbara arbetsvillkor framställs av anställda, influencers, följare och journalister i media och skapar en diskussion om konsumentmakt i en samtid präglad av en socialt hållbar konsumtion. I den samtida debatten om en socialt hållbar konsumtion växer en diskurs om etisk konsumtion, det vill säga att enskilda individer kan skapa ett bättre samhälle genom medvetna val på marknaden. LÄS MER