Sökning: "produktutveckling SME"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden produktutveckling SME.

  1. 1. Framgångsfaktorer och hinder för små företag vid utveckling av en hållbar innovation: utifrån ett kund och företagsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Amanda Utterberg; Alena Zolotareva; [2022]
    Nyckelord :Innovation; NPD; Stage-gate; Hinder; Framgångsfaktorer; Hållbarhet; Små företag SME ;

    Sammanfattning : Bakgrund: En stor del av Sveriges företag är idag små företag och allt fler kunder efterfrågar hållbara innovationer. Dock saknas det forskning gällande just småföretag och hållbarhet inom ny produktutveckling (NPD). LÄS MER

  2. 2. Kapitalstruktur för växande små och medelstora företag inom techbranschen : En kvalitativ flerfallstudie om beslutsfattande av kapitalstrukturen i svenska högteknologiska bolag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Kenny Huang; Lucas Dahlstedt; [2022]
    Nyckelord :Capital structure; Small and medium-sized enterprises SME ; Decision making; Trade-off theory; Pecking-order theory; Economic uncertainty; Kapitalstruktur; Små och medelstora företag SME ; Beslutsfattande; Trade-off teori; Pecking-order teori; ekonomisk osäkerhet;

    Sammanfattning : Bakgrund och problematisering: Företag inom techbranschen har fått allt större uppmärksamhet för att de driver samhället i form av utveckling och innovation. För att kunna producera innovativa produkter är det viktigt att företag har tillräckligt med kapital där kapitalstrukturen är en viktig pusselbit för att kunna kapitalisera möjligheter. LÄS MER

  3. 3. Hur sker innovationsarbetet på små och medelstora företag?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :Louise Jonsson; [2021]
    Nyckelord :bygginnovation; SME; byggbranschen; produktutveckling; innovation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att försöka kartlägga hur små och medelstora företag i byggbranschen arbetar med innovation samt att ta reda på vilka parametrar som påverkar det arbetet. Målsättningen med studien är att binda tillsammans resultatet från undersökningen med teori inom området för att kunna dra slutsatser om vilka parametrar som främst påverkar innovationsarbetet för de tillfrågade företagen. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av en fixtur genom Open Innovation

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Rend Al-Delemi; Hoda Al Hakim; [2021]
    Nyckelord :Open Innovation; Open Innovation risker; orsaker till Open Innovation; SME Open Innovation; stora företag Open Innovation; produktutveckling; konceptutveckling; produktdesign; konceptdesign; fixturdesign; produktutvecklingsprocess;

    Sammanfattning : Introduction: The introduction aims to provide a background to the case company, what Open Innovation (OI) is and how the concept is used in producing companies that are large and SME, as well as a brief description of what a fixture can look like. Purpose and issues: The purpose and goal of this study is to develop a permanent fixture for milling machines that will cut different articles into different lengths to save time and money. LÄS MER

  5. 5. Requirement Management in Product Development in B2B : A Study on the Process of Capturing Customer Requirements

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :ILAKIA AMIRTHALINGAM; NADJA ZAHIRALDINNI; [2020]
    Nyckelord :Customer involvement; customer integration; product development; software development; international customers; obstacles; customer relationship; customer requirement; customer need; methods for mapping requirements; Kundinvolvering; kundintegration; produktutveckling; mjukvaruutveckling; internationella kunder; hinder vid kundinvolvering; kundrelation; kundkrav; kundbehov; metoder för kartläggning av krav;

    Sammanfattning : Our world is ever-changing hence the surroundings ought to develop accordingly. This applies particularly to the product development process and therefore, it is of high priority to adapt to the changes. This can be achieved by observing the market and especially the customers. LÄS MER