Sökning: "reflekterande skrivande"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden reflekterande skrivande.

  1. 1. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER

  2. 2. Bindandets betydelse för det kreativa sammanhanget : En studie av musikutgivning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Harald Björk; [2021]
    Nyckelord :music publishing; creativity; art; will; context; bonding; collective fronesis; practical knowledge; sensory experience; musikutgivning; kreativitet; konstnärligt skapande; vilja; sammanhang; bindande; kollektiv fronesis; praktisk kunskap; sinnlig erfarenhet;

    Sammanfattning : A specific account of bonding in creative circumstances – a study of releasing music is a scientific essay which examines the relationship between will, context and creativity in the process of releasing music.  The focus for the examination is the process of finalizing musical works in a release format. LÄS MER

  3. 3. Frihet eller förtryck : - En vetenskaplig essä om komplexiteten i det demokratiska arbetet inom skola och fritidshem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Singer-Berntsson; [2020]
    Nyckelord :Democracy; upbringing; power; freedom; oppression; liberty; equality; racism; subjectsposition; school; after-school aged care; Demokrati; jämlikhet; fostran; frihet; makt; subjektsposition; förtryck; rasism; skola; fritidshem;

    Sammanfattning : In this essay I explore complexity of democratic praxis in compulsory school and after school age-educare. I use reflective writing and set off from a personal story and dilemma with a purpose to gain greater understanding on:  - why I as a teacher seems exclude ore furthermore - perceived as racist -when I set out on praxis democracy and equality. LÄS MER

  4. 4. Den reflekterande praktikern - Åtta svensklärare i gymnasiet och deras reflektioner kring skrivundervisning och begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Fäldt; Amalia Santesson; [2017]
    Nyckelord :Skrivdiskurser; vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; skrivande; reflekterande praktiker; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : När vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet skrivs in som begrepp i läroplanen 2011 betonas vikten av ett samspel mellan teori och praktik. Trots detta finns ingen enhetlig definition av begreppens betydelse eller hur begreppen bör tillämpas. LÄS MER

  5. 5. "Vi är redan fyra" : En vetenskaplig essä om makt och förhållningssätt i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Åsa Olsson; Nina Strömberg; [2017]
    Nyckelord :fri lek; inkludering; exkludering; tillträdesstrategier; maktstrukturer; förskollärarroll; Corsaro; Foucault;

    Sammanfattning : Denna essä inleds med två dilemman som speglar barnet och pedagogen i relation till den fria leken i en förskolemiljö. Den fria leken definierar vi som alla de tillfällen i förskolan som inte är planerade aktiviteter eller rutiner som till exempel vila och matsituationer. LÄS MER