Sökning: "särskilda insatser i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden särskilda insatser i matematik.

  1. 1. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2022-10-31]
    Nyckelord :taluppfattning; tidiga insater; särskilda utbildningsbehov i matematik; bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. SPECIALPEDAGOGERS STRATEGIER FÖR ATT SKAPA LÄRANDEMILJÖER FÖR VUXNA MATEMATIKELEVER

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Peter Piispanen; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Matematiska svårighter; Specialpedagogik; läromiljöer; intervju; Matematik 1; Komvux;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram de gemensamma problem (vuxen)elever har kring förnyade matematikstudier, samt hur dessa problem kan bearbetas med lärandemiljö, planering och specialpedagogisk insats. De olika undervisningsstrategierna specialpedagoger använder för att stödja självförtroendet och inlärandet hos elever med inlärningssvårigheter inom matematik diskuteras. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av elever i särskilda utbildningsbehov i matematik - Hur arbetar speciallärare för att bidra till inkludering?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Ahlstedt; Susanne Forsner; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Elever i SUM; Matematikundervisning; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie har varit att synliggöra hur speciallärare kan arbeta med och ge stöd till elever i Särskilt Utbildningsbehov i Matematik, elever i SUM, och hur arbetet verkar främjande för deras inkludering i matematikundervisningen. Studien har med hjälp av en kvalitativ webbenkät undersökt hur elva speciallärare med inriktning matematikutveckling beskriver att de bidrar till en inkluderande undervisning för SUM-elever på organisations-, grupp- ochindividnivå, samt vilka möjligheter och hinder, gällande detta, som de beskriver. LÄS MER

  4. 4. En studie av två digitala hjälpmedel för barn i specifika matematiksvårigheter/dyskalkyli. : Hur väl två digitala hjälpmedel svarar upp mot rekommendationerna från SPSM, i matematikundervisningen för barn med särskilda svårigheter i matematik (dyskalkyli).

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Rickard Gottarp; [2019]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; Dyskalkyli; Digitala hjälpmedel; Nomp; Kikora;

    Sammanfattning : Specifika matematiksvårigheter, eller dyskalkyli som är den medicinska diagnosen, är ett relativt nytt forskningsfält. Det råder ingen konsensus kring hur man diagnostiserar tillståndet eller vilka bakomliggande orsaker som är avgörande, men det finns en enighet kring att problematiken är isolerad till matematikämnet och finns inom den grundläggande räkneläran, som att hantera tal och antalsuppfattning. LÄS MER

  5. 5. Motivationsanalys av elever inomintensivundervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jenny Sköld; [2017]
    Nyckelord :medbestämmandeteorin; fenomenologi; elever i matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : En av vinsterna med intensivundervisning i matematik är ökad motivation till lärande, vilket tidigareforskningsprojekt både internationellt och nationellt påvisar. Syftet är att öka kunskapen om och i så fall påvilka sätt intensivundervisning i matematik (IUM) påverkar elevers motivation. LÄS MER