Sökning: "särskilt undervisningsbehov i matematik SUM"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden särskilt undervisningsbehov i matematik SUM.

  1. 1. ”Prat, prat, tusen gånger prat” - En studie om hur elever i åk 2 upplever studiero under matematiklektionerna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sara Bergstén; [2022]
    Nyckelord :Arbetsro; SUM; matematik; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att, ur ett elevperspektiv, öka kunskapen om vad elever i åk 2 anser om studieron under matematiklektionerna och med ett särskilt fokus på elever i SUM(särskilda undervisningsbehov i matematik). Genom en replikationsstudie genomfördes en filmbaserad enkätundersökning med 82 elever i åk 2, varav 9 elever i SUM. LÄS MER

  2. 2. Speciallärares arbete med kartläggning i relation till SUM : - en studie om kommunikationens betydelse vid kartläggning i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cecilia Lind Behrenfors; Camilla Ljungberg; [2022]
    Nyckelord :matematik; SUM; speciallärare; specialpedagogik; kartläggning; uppföljning; kommunikation; organisation;

    Sammanfattning : För oss som blivande speciallärare i matematik finns ett särskilt intresse av att utforska speciallärares arbete med kartläggning av elever i särskilda undervisningsbehov i matematik, SUM. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur speciallärare arbetar med kartläggning i relation till elever i SUM och vilket utrymme   som kommunikationen ges i olika processer. LÄS MER

  3. 3. Speciallärares uppfattningar om arbetet med särskilt undervisningsbehov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Nyberg; [2022]
    Nyckelord :special education; special needs; special educational perspective; specialundervisning; särskilda behov; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Varje skola får utforma sitt specialpedagogiska stöd och det får konsekvenserna att det organiseras på olika sätt, att insatserna varierar och att tillfället när stödet sätts in varierar. Det innebär att speciallärare ofta är ensamma i sitt uppdrag. LÄS MER

  4. 4. Testbaserat lärande – för elever i SUM

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nadja Engström; Eva Tavér; [2021]
    Nyckelord :Testbaserat lärande TBL ; särskilt undervisningsbehov i matematik SUM ;

    Sammanfattning : Testbaserat lärande innebär, att eleverna genom användandet av upprepande tester, stärker inlärningseffekten genom att en process i hjärnans långtidsminne sätts i gång genom upprepad framplockning av information. Forskning har visat att detta är en mycket effektiv inlärningsmetod, då upprepad informationshämtning ökar förmågan att komma ihåg det som lärts in. LÄS MER

  5. 5. Brädspel – ett effektivt sätt att lära sig bråk- och decimaltal? En kvantitativ studie om elevers förmåga att tillgodogöra sig bråk- och decimaltal med hjälp av brädspel, med särskilt fokus på elever i särskilda undervisningsbehov i matematik.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna-Carin Bäckebo; Margareta Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :elever i SUM; SUM-elev; tallinje; taluppfattning;

    Sammanfattning : Elevers problem med matematikämnet i grundskolan är väldokumenterat och varje år lämnar en betydande del grundskolan utan betyg i ämnet. För att nå framgång i matematik är en god taluppfattning viktig och studier visar att denna hör samman med en utvecklad inre representation av tallinjen. LÄS MER