Sökning: "slöjd återbruk"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden slöjd återbruk.
1. Realisering av hållbar utveckling i slöjdämnet : Materialval – resurshållning – kvalitet – problemlösning –produktvård – reparation – återbruk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Hållbar utveckling har varit med som innehåll i kursplanen för slöjd sedan 2011. Det finns ytterst lite forskat om hur slöjdlärare undervisar om hållbar utveckling i sin undervisning. Syftet med detta examensarbete är således att undersöka hur begreppet hållbar utveckling ger sig uttryck i svenska slöjdlärares undervisning. LÄS MER
2. Hur slöjdlärare synliggör hållbar utveckling i slöjden.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts med hjälp av en informantgrupp bestående av slöjdlärare i ämnet trä och metallslöjd. Deltagarna i denna slöjdgrupp har svarat på en digital enkät som undersöker hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER
3. Återbruk och undervisning : En kvalitativ studie av kombinationen textilslöjd och miljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Utgångspunkten för uppsatsen har varit att söka fakta gällande miljöfrågor som rör bomullsmaterialet och textil avfallshantering. Detta som starkt argument för arbetsmomentet återbruk i textilslöjden. LÄS MER
4. Textilt återbruk : En studie om elevers och lärares attityder till hållbar utveckling i textilslöjden
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka textillärares och elevers reflektioner kring textilt återbruk i vardagen och i textilslöjden. Textilt återbruk är ett begrepp som används i samband med att begagnade kläder och textilier återanvänds till nya produkter. LÄS MER
5. Hållbar utveckling på slöjden : Nyutbildade slöjdlärare om hållbar utveckling på skolslöjden
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att jämföra diskurser med nyutbildade slöjdlärares resonemang om skolslöjd och hållbar utveckling. Detta gjorde jag genom att utföra en semistrukturerad intervjustudie där fem nyutbildade slöjdlärare ingick. LÄS MER