Sökning: "social emotionell kompetens i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden social emotionell kompetens i skolan.
1. Validering av Social Competence Scale för observatörer i ett stickprov från den svenska förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Likvärdigheten i den svenska skolan har på senare år försämrats. Social och emotionell kompetens har visat sig ha stor betydelse för skolframgång, psykisk hälsa och förekomst av problembeteenden och interventioner som stärker dessa kan vara ett sätt att åtgärda skolans problem. LÄS MER
2. Socialt och emotionellt lärande i skolan. En litteraturbaserad studie över effekter och evidensgrad
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicinSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa bland barn och unga har ökat. Skolan är en viktig arena för att förebygga psykisk ohälsa. Det finns en stor efterfrågan på framgångsrika interventioner. LÄS MER
3. Livskunskap : En inre kompass i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Through qualitative interviews with five teachers from three schools, two public schools within the same school management and a Waldorf school, the purpose of this study is to find out teachers' views on the phenomenon of life skills in the lower classes in school. What is the subject, how do teachers work with life skills, and should it be seen as a separate subject or integrated in all school subjects? The results show that the definition of life skills is a term with many interpretations. LÄS MER
4. "Det här är bra nu, men imorgon är det någonting annat" En studie om förebyggande program i en kommun
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Hälsofrämjande och förebyggande arbete rörande barn och elevers hälsa och utveckling berör en rad olika arenor i samhället, jag har i min studie valt att koncentrera mig på skolan och de förebyggande program som kan finnas där. Mitt syfte med studien var att belysa hur valet av dessa förebyggande program går till, vem beslutar att de ska användas och vem efterfrågar programmen. LÄS MER
5. Livskunskap - Om Social och Emotionell Träning i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att undersöka vad SET-programmet och Livskunskap som ett schemalagt ämne är. Men även hur det är utformat och hur dess pedagogiska metod används i skolan. Med hjälp av kvantitativa enkäter och kvalitativa intervjuer ska jag ta reda på elevers i årskurs 7-9 och lärares inställningar till SET-programmet. LÄS MER