Sökning: "socio-matematiska normer"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden socio-matematiska normer.

  1. 1. Räkna med stress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ann Jennervik; [2021]
    Nyckelord :adolescents; high-performers; mathematic learning and education; stress; tonåringar; högpresterande; matematik; didaktik; stress;

    Sammanfattning : Adolescent subjective health and mental problems have become a public health concern, not only in Sweden but worldwide. When stress becomes a part of everyday life you tend to ignore it and disregard the fact that chronic stress is a severe disease. LÄS MER

  2. 2. Framgångsrik iscensättning genom Kängurun : Hur det förberedande arbetet inför en Kängurutävling kan stärka och utveckla undervisning för lärande i skolämnet matematik.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Åsa Nilsson; Rosanna Sköldvinge; [2020]
    Nyckelord :Kangaroo; problem solving; mathematics; teaching; learning; guidance; Kängurun; problemlösning; matematiska problem; utforskande matematik; undersökande matematik; undervisning; vägledning; aspekter för lärande; socio-matematiska normer;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie har ett fokus på lågstadielärarens arbete med problemlösning tillsammans med de yngsta förskoleklassbarnen och eleverna i årskurs F-3. I studien granskas en internationell matematiktävling som varje år arrangeras av Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM). LÄS MER

  3. 3. Är matematiken till för alla? : En litteraturstudie om könssegregerad matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Moa Gustafsson; Matilda Bergström; Hampus Thorman; [2019]
    Nyckelord :Genus; förväntningar; agerande; matematik; socio-matematiska normer; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Den systematiska litteraturstudien som genomförts beskriver sambandet, utifrån ett genusperspektiv, mellan de tre variablerna lärares förväntningar, agerande och dess påverkan på eleverna inom matematikundervisningen. Studien belyser skillnaderna som finns mellan variablerna och elevernas kön. LÄS MER

  4. 4. Att synliggöra matematiska argument : En observationsstudie av matematiska argument och socio-matematiska normer i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Axel Löfsved; [2017]
    Nyckelord :Matematiska argument; sociomatematiska normer; årskurs 6;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att belysa de matematiska argument som blir synliga i matematikundervisningen i en årskurs 6 samt beskriva hur sociala och sociomatematiska normer inverkar på synliggörandet av matematiska argument. Detta har gjorts genom observation av fyra lektioner där data har bevarats med hjälp av löpande protokoll i kombination med ljudinspelning av elevers arbete i par. LÄS MER