Sökning: "spanska steg 2"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden spanska steg 2.

  1. 1. EN STUDIE I MUNTLIG INTERAKTION - Spanska steg 5 och engelska 5 på lika villkor?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ana Álvarez Björk; [2023-09-28]
    Nyckelord :second language learning; explicit and implicit language learning; pair speaking test; GERS; Extramural English; Spanish as L2 in Sweden; English as L2 in Sweden;

    Sammanfattning : Aim: The aims in this essay are to provide a description of interactional competence in a pair speaking test in Spanish and English, level B1.2 in a Swedish context. The investigated interactions are made by 14 pairs of students in upper secondary school studying the subjects English 5 and Spanish 5. LÄS MER

  2. 2. Ordfrekvens och ordinlärning: En analys av läromedlet Caminando för spanska steg 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Brännström; [2014]
    Nyckelord :substantiv; frekvensordlista; repetition; explicit ordinlärning; implicit ordinlärning;

    Sammanfattning : It is important that the language in textbooks for foreign language learners reflects the language that the learners would encounter in real life. For this reason, the presence of the thousand most common nouns in two Swedish textbooks in Spanish for upper secondary school is observed in this study. LÄS MER

  3. 3. La interacción auténtica de español en el aula y la posible aportación de un chatbot

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Emion Per; [2012-06-19]
    Nyckelord :interaktion; kommunikation; moderna språk; autenticitet; spanska;

    Sammanfattning : Det faktum att många elever och före detta elever inte anser sig kunna interagera på målspråket gjorde att vi frågade oss om interaktion med en chatbot (ett dataprogram som simulerar mänsklig skriftlig och muntlig kommunikation) kan upplevas som meningsfull och autentisk av elever som studerar spanska, steg fyra och steg fem, i svensk gymnasieutbildning. Mål med uppsatsen: 1. LÄS MER

  4. 4. ¿Para qué sirven los ejercicios de comunicación oral? Un análisis de los ejercicios de comunicación oral en dos manuales de E/LE en el nivel A2 en Suecia.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Desirée Samnell; [2012-04-30]
    Nyckelord :Interacción; Material auténtico; Motivación; E LE; comunicación oral;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka den muntliga kommunikationen i spanska läroböcker; undersökningen har baserats på frågor kring huruvida muntliga övningar som behandlar kommunikation och interaktion mellan elever, i två läroböcker för spanska steg 2 i Sverige, kan leda till en utveckling av den kommunikativa kompetensen samt motivera för muntlig kommunikation på målspråket spanska; i enlighet med de riktlinjer som finns stadgade i såväl styrdokument som didaktiska teorier. Metod: Undersökningen baseras på en teoretisk studie där analys och jämförelse har gjorts mellan de fastslagna riktlinjerna som återfinns i dokument publicerade av såväl Skolverket som Europarådet, didaktiska teorier om språkinlärning/-undervisning och slutligen muntliga övningar i två läroböcker för spanska, på nivå A2 enligt Europarådet, eller steg 2 enligt den svenska modellen. LÄS MER

  5. 5. Spanskstuderande elevers erfarenhet av och inställning till målspråksanvändning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Liza Andersson; [2009]
    Nyckelord :målspråk; målspråksanvändning; modersmål; inflöde; utflöde; kursplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på vilken erfarenhet av och inställning till målspråksanvändning elever som studerar spanska på gymnasiet har. Utifrån forskning om målspråksanvändning samt kursplanen för moderna språk (SKOLFS 2000: 87) som båda betonar vikten av att lärare och elever använder målspråket i klassrummet, har jag genomfört en kvalitativ undersökning, där datainsamlingen skedde med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER