Sökning: "spotify marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden spotify marknadsföring.

  1. 1. Människan och musikbranschen : En studie av det samtida musiklandskapet efter introduktionen av musikstreaming och sociala medier

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Armin Music; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; musikstreaming; Spotify; marknadsföring; musikbranschen;

    Sammanfattning : Tillsammans med bland annat digitaliseringen av musik och den illegala fildelningen är musikstreaming en av de största förändringarna som vi har varit med om i musikbranschen. I takt med att musikstreamingen har växt och blivit mer populär har det även inneburit att artister inte längre behöver skriva skivkontrakt med skivbolag om de inte vill. LÄS MER

  2. 2. Personalized Behavioral Recaps and Satisfaction

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Emma Bjellhagen; Ebba Langemar; [2023]
    Nyckelord :Customer satisfaction; Relationship marketing; Customer behavior; Personalized summary;

    Sammanfattning : Personalized Behavioral Recaps (PBR), where the most known being "Spotify Wrapped", have become popular relationship marketing campaigns in recent years. Although it has been an expanding trend among companies, there is, to the best of the authors' knowledge, currently no academic research about it. LÄS MER

  3. 3. TikTok and Spotify Two Music Industry Giants A Qualitative Study About Platform Complementarity

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Anna Johansson; Estella Wesslau; [2022]
    Nyckelord :Platforms; Complementarity; Service-dominant logic; Music industry; Coopetition;

    Sammanfattning : Platforms have become increasingly important to many industries and the economy in general. Hitherto, most platform literature has focused on network externalities, suggesting a winner-takes-it-all scenario. LÄS MER

  4. 4. En perfekt balans : En kvalitativ studie om digital marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Andreas Bauer; Emil Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Musikbranschen; digital marknadsföring; sociala medier; artist; festival; arrangör.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar på att skapa en bild av hur mindre artister bör marknadsföras digitalt. Huvudfokuset ligger på festivalspelningar där flertal artister spelar under antingen en dag eller flera dagar. Intervjuer har gjorts med ett antal mindre artister samt managers för att få deras syn på hur de marknadsför sig själva. LÄS MER

  5. 5. Det har hänt så otroligt mycket : En kvalitativ studie om hur den tekniska utvecklingen har påverkat indiebolagens arbetsprocess

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Anna Bengtsson; Cornelia Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Teknisk utveckling; Musikbranschen; Indiebolag; Arbetsprocess; Organisationsförändring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den tekniska utvecklingen har påverkat vårt samhälle på flera olika sätt och inom flera områden. Ett sätt förändringen har påverkat är hur vi har konsumerat musik genom åren. Efter CD-skivans storhetstid började den illegala nedladdningen öka till följd av den tekniska utvecklingen och försatte musikbranschen i kris. LÄS MER