Sökning: "språkstörning"
Visar resultat 16 - 20 av 444 uppsatser innehållade ordet språkstörning.
16. Språkstörning i Matematikens Värld : En studie i hur speciallärare i matematik arbetar språkutvecklande med elever med speciella utbildningsbehov i matematik som samtidigt har språkstörning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om på vilket sätt speciallärare arbetar språkutvecklande med elever med speciella utbildningsbehov i matematik och som samtidigt har språkstörning. Tidigare forskning visar att språkstörning har stor inverkan på elevers kunskpasinhämtning i matematik om de samtidigt har SUM. LÄS MER
17. ”Det är väl bara att måla lite?” : En kvalitativ intervjustudie om lärares förutsättningar och strategier i mötet med elever med NPF-diagnoser i bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med nya kunskaper om dels vilka förutsättningar bildlärare har att möta elever med NPF-diagnoser i undervisningen, dels vilka strategier bildlärare använder sig av för att möjliggöra lärande för elever med NPF-diagnoser. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie där fyra yrkesverksamma bildlärare deltog. LÄS MER
18. Framgångsrik undervisning för elever med språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Specialpedagogiska skolmyndighetens kartläggning (2018) visade att elever med språkstörning nådde kunskapskraven i begränsad omfattning i grundskolan. Denna studie belyser därför tidigare forskning kring framgångsfaktorer i undervisningen för elever med språkstörning. LÄS MER
19. Vårdnadshavares upplevelser av språkstimulansföreläsningen vid Norrlands universitetssjukhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Tal- och språksvårigheter är inte ovanligt bland barn i förskoleåldern. För att få hjälp med dessa svårigheter krävs en logopedisk bedömning. På grund av långa väntetider kan barn tvingas vänta länge på logopediska insatser. LÄS MER
20. Inkludering samt läs- och skrivutveckling bland elever med språkstörning. : En studie i mellanstadielärares undervisningsmetoder i ämnet svenska.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I dagens skola möter läraren elever med skilda språkliga förutsättningar som alla ska ges möjlighet att delta i en inkluderande undervisning där läs- och skrivutveckling står i fokus. Syftet med denna studie är att undersöka vilka undervisningsmetoder verksamma lärare använder sig av för att främja inkludering samt läs- och skrivutveckling hos elever med språkstörning i ämnet svenska. LÄS MER