Sökning: "språkstörning"
Visar resultat 21 - 25 av 444 uppsatser innehållade ordet språkstörning.
21. Lärares kunskap om språkstörning och deras förutsättning att göra anpassningar för inkludering av elever med språkstörning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
22. När spårket brister : En fenomenologisk studie som lyfter förskollärarens upplevelse kring arbetet med barn som har språkliga svårigheter
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att lyfta fram sex förskollärares upplevelser kring arbetet med barn som har språkliga svårigheter. Studien baseras på en kvalitativ forskningsundersökning där förskollärarna intervjuades genom frågor som handlade om deras förutsättningar, metoder, stöttning för barnen, utmaningar och samarbetet. LÄS MER
23. Språkstörning i förskolan : Förskolepersonals förhållningssätt till barn som har språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : This study is about preschool staff’s approach to preschool children with language disorder. The aim of the study is to increase knowledge about the preschool staff’s approach to and working methods with children, with language disorders in preschool. LÄS MER
24. Lärares klassrumsanpassningar för elever med språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna forskningsstudie är att utveckla kunskap om hur lärare definierar begreppet inkludering relaterat till hur de anpassar sin klassrumsundervisning för elever med språkstörning och hur samarbetet ser ut mellan lärare och andra yrkesprofessioner. Valet av metod för studien är en kvalitativ intervjustudie där fyra lärare i grundskolan som arbetar med elever med språkstörning får svara på frågor om sina kunskaper, anpassningar och om sitt samarbete med andra yrkesprofessioner. LÄS MER
25. Ordförråd och gester hos barn med språkstörning och hos barn med typisk språklig utveckling
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medicinska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att göra jämförelser mellan små barn med typisk språklig utveckling och små barn med språkstörning avseende impressivt och expressivt ordförråd samt användning av gester. Fyra barn med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER