Sökning: "språkutvecklande NO-undervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden språkutvecklande NO-undervisning.

  1. 1. Skönlitteraturens roll i NO-undervisning : Lärares syn på skönlitteratur i språk- och kunskapsutvecklande undervisning inom de naturorienterande ämnena i mellanåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alicia Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Language development; knowledge development; fiction; science subjects; Språkutvecklande; kunskapsutvecklande; skönlitteratur; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning :  This study aims to investigate how four teachers work with fiction in science lessons and the teachers' views on whether fiction promotes the students' language- and knowledge development within the nature-oriented subjects. The study's two questions are: ·      How do the teachers in the study implement fiction in teaching within the nature-oriented subjects? ·      In what/in what ways do the teachers in the study believe that fiction can influence students' knowledge development in the nature-oriented subjects?  The study is based on Cummins four field model and the sociocultural perspective with a main focus on the connection between language and learning and the concept scaffolding. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på språkutvecklande arbetssätt i NO

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amina Imamovic; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; ämnesspråk; vardagsspråk; lärarperspektiv; abstrakt; NO-undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån två formulerade frågeställningar undersöka hur NO-lärare arbetar språkutvecklande i sin undervisning samt hur de kopplar elevers vardagsspråk till det naturvetenskapliga fackspråket. Språkutvecklande arbetssätt är idag relevant för lärare i samtliga skolämnen och gynnar alla elever. LÄS MER

  3. 3. En studie om språkutvecklande arbetssätt i ämnena biologi och fysik

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Stefan Tippmann; Viktor Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Språkutveckling; svenska som andraspråk; språkutvecklande NO-undervisning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Förmågorna som eleverna ska utveckla på grundskolan inom de naturvetenskapliga ämnena bygger till en stor del på deras språkliga förmågor. Detta kan vara en enorm utmaning speciellt för elever med utländsk bakgrund som utgör 26% av alla elever i dagsläget. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbetssätt i SO- och NO-undervisning i grundskolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Weinander; Caroline Alm; [2019]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; scaffolding; språklig sårbarhet; språkutvecklande arbetssätt i SO- och NO-undervisning;

    Sammanfattning : I många av skolans ämnen ställs stora krav på elevernas språkliga förmågor gällande läsning, skrivande och begreppsförståelse. Elever i språklig sårbarhet kan möta stora utmaningar i SO- och NO-ämnena där explicit undervisning och scaffolding behövs för att stödja eleverna i ämnesspecifika läs- och skrivaktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i NO-undervisning. : En kvalitativ studie av två undervisande NO-lärares språk-och kunskapsutvecklande arbete i årskurs 8.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Petra Forsberg; [2018]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; andraspråkselever; naturvetenskap; interaktion; uppbyggnad; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att analysera samt tolka om och i så fall hur två NO-lärare arbetar med språk- och kunskapsutveckling i årskurs 8 innehållande elever med svenska som andraspråk. Studien har ett sociokulturellt perspektiv på lärandet och metoderna som används för insamlandet av material är intervjuer samt observationer av två undervisande lärare i NO-ämnena kemi och fysik. LÄS MER