Sökning: "stöd till föräldrar med funktionshinder"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden stöd till föräldrar med funktionshinder.

  1. 6. Parenting Young Children – sett ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Julia Ingvarsson; Marie Frisell; [2013-08-08]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; Funktionshinder; Funktionsnedsättning; Föräldraförmåga; Tillräckligt god förälder; Föräldrastöd; Intersektionellt perspektiv; Social konstruktion; Rollteori;

    Sammanfattning : Frågan om föräldrar med IF kan klara ett ”tillräckligt gott föräldraskap” och om det går att utveckla föräldraförmågan är aktuell. Både i forskning och i praxis framkommer det att föräldrar som har IF är i behov av stöd på olika sätt för att klara föräldraskapet. LÄS MER

  2. 7. Nöjda föräldrar med blandade upplevelser av stöd - En kvalitativ studie om hur föräldrar till funktionshindrade barn uppfattar det stöd som de fått från samhället och sitt nätverk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emelie Winter; [2011-05-25]
    Nyckelord :Förälder; funktionshinder; stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur föräldrar till barn med funktionshinder upplever det stöd som de fått av samhället och sitt nätverk. Frågeställningarna är: • Hur fick föräldrarna reda på vilket funktionshinder deras barn har? Och hur blev de bemötta och stöttade i den nya livssituationen? • Är föräldrarna nöjda med det stöd de har fått? • Vilken typ av socialt stöd har varit till störst stöd för föräldrarna? Metoden som används i denna studie är kvalitativ. LÄS MER

  3. 8. Elevernas, lärarnas och föräldrarnas uppfattningar om relationernas betydelse i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Milunka Lazin; [2010]
    Nyckelord :relationer; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de funktionshindrade elevernas tankar om sina relationer och lärarnas och föräldrarnas syn på dessa. Huvudsyftet är att utifrån både elevernas och de vuxnas åsikter och tankar belysa de vuxnas förhållningssätt till funktionshindrade tonåringarnas relationer och det känslomässiga livet, samt att tydliggöra denna. LÄS MER

  4. 9. Föräldrar till barn med funktionshinder : upplevelser av samhällets stöd

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Hälsa och Samhälle

    Författare :Lisbeth Larsson; [2010]
    Nyckelord :social support; children; learning disabilities; parents;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to study how parents to children with learning disability experences the support they get from society. My main question has been: what kind of support offer does society offer this parents? What is good and what is less satisfactory in this support? The study is based on a qualitative method. LÄS MER

  5. 10. Pedagoger och föräldrars uppfattningar om undervisningen med barn som har ADHD eller Aspergers syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Sofia Kjellerup; Annelie Nyberg; [2009]
    Nyckelord :Undervisning; ADHD; Aspbergers syndrom; föräldrars uppfattning; hjälpmedel; neuropsykiatriska funktionshinder;

    Sammanfattning : BakgrundBakgrunden till uppsatsen är att vi vill lyfta fram möjligheterna för barn med ADHD och Aspergers syndrom att gå i en vanlig skola. För en pedagog som har elever i verksamheten med dessa svårigheter skapas det dagligen problematiska situationer som påverkas av tid, material, ekonomi och acceptansen från klassen och skolan. LÄS MER