Sökning: "stöd till föräldrar med funktionshinder"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden stöd till föräldrar med funktionshinder.
16. En integrerad förskola - möte mellan barn med funktionshinder och barn utan funktionshinder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att synliggöra arbetet med barn med funktionshinder på en integrerad avdelning i förskolan. Vi fördjupar oss i ämnet dels genom en kvalitativ observationsstudie och dels genom intervjuer med personalen på avdelningen, samt biträdande rektor. LÄS MER
17. Familjecentrerad omvårdnad för barn med kronisk sjukdom/funktionshinder
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaSammanfattning : Familjecentrerad omvårdnad (FCO) utvecklades i början på 1990-talet i Kanada. Vårdfilosofin strävar efter att stödja familjen i dess naturligt vårdande roll samt stärka individerna som delar av familjen. LÄS MER
18. Hur upplever elever med Asperger syndrom sin grundskoletid?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att skildra hur elever med Asperger syndrom har upplevt sin tid i grundskolan. Vi vill ta reda på om de upplever att de fått tillräckligt med stöd och hjälp i skolan och om hur de upplevt relationerna till professionella och andra elever. LÄS MER
19. Föräldrars uppfattning om handikappridning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Arbetets art: C-uppsats i Barndoms- och ungdomsvetenskapSidantal: 61Titel: Föräldrars uppfattning om handikappridningFörfattare: Camilla Borgström och Sofia ÖsterlundHandledare: Ann-Sofi RåstamDatum: 2006-06-08Bakgrund: För funktionshindrade barn och ungdomar kan handikappridning fungera som fritidsnöje men också ha en positiv inverkan på funktionshindret. Vi inriktade oss på föräldrar till funktionshindrade barn i vår undersökning eftersom vi ville få en inblick i hur funktionshindrade barn kan påverkas av ridningen. LÄS MER
20. Att mötas och bemötas. Om bemötande av föräldrar till elever i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med arbetet var att beskriva hur några föräldrar till elever i behov av särskilt stöd upplever och har upplevt bemötandet från skolan, samt hur gymnasielärare tänker kring bemötande av föräldrar till elever i behov av särskilt stöd. Med hjälp av intervjuer ville vi skapa oss en bild av hur föräldrar till elever i behov av särskilt stöd upplever bemötandet från skolan. LÄS MER