Sökning: "neuropsykiatriska funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden neuropsykiatriska funktionshinder.

  1. 1. Inkludering i skolverksamhet : En analys om en grupp pedagogers uppfattning om en inkluderande skolverksamhet

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Maria Ankarlund; [2017]
    Nyckelord :inclusion; neuropsychiatric disability; teaching strategies; business learning; inkludering; neuropsykiatriska funktionshinder; undervisningsstrategier; verksamhetslärande;

    Sammanfattning : Inkludering är ett begrepp vilket kan antyda individens gemenskap med andra människor, en gemenskap baserad på upplevd ömsesidighet och delaktighet. Inkluderad kan även antyda att någon eller något ingår i en kontext, exempelvis att eleven är en del av gruppen eller att momsen är inkluderad i priset. LÄS MER

  2. 2. Rätten att leva som andra : En kvalitativ studie om LSS-handläggares uppfattningar om LSS, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Kim Karlsson; [2016]
    Nyckelord :LSS; biståndshandläggare; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; ADHD;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka LSS-handläggarnas uppfattning om hur väl lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) kan tillgodose det behov av stöd som personer med neuropsykiatriska funktionshinder kan ha (NPF) samt undersöka om LSS-handläggarna upplever att personer med den neuropsykiatriska diagnosen ADHD är i behov av stöd via LSS. Metoden var kvalitativa intervjuer och resultatet analyserades utifrån relevant forskning och socialkonstruktivism samt gräsrotsbyråkratisk teori. LÄS MER

  3. 3. MAKT, NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSHINDER OCH MISSBRUK : En kvalitativ studie av professionellas upplevelser av att arbeta med individer som lever med missbruk och neuropsykiatriska funktionshinder

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete; Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jonas Larsson; Kent Patomella; [2015]
    Nyckelord :neuropsykiatriska funktionshinder; missbruk; makt;

    Sammanfattning :       Detta är en kvalitativ studie som syftar till att genom ett maktperspektiv undersöka de professionellas upplevelser av de konsekvenser som NPF i kombination med missbruk medför för den enskilda individen i en, genom kommun och landsting, vårdande eller stödjande situation. Studiens vetenskapliga ansats kan beskrivas som en tolkande fenomenologisk ansats där studiens empiriska material har inhämtats genom semistrukturerade intervjuer och senare analyserats med en GT-inspirerad (Grundad Teori) metod och maktteori. LÄS MER

  4. 4. Ett exkluderande epitet : En kritisk diskursanalys av ADHD

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Birgit Häger; [2015]
    Nyckelord :ADHD; discourse; power; media; neuropsychiatric disability; ADHD; diskurs; makt; media; neuropsykiatrisk funktionshinder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera diskurser om ADHD så som de framträder i Sveriges största dagstidning Dagens Nyheter under perioden 2002-2011 och i utvalda dokument utfärdade av statliga myndigheter, samt att undersöka hur dessa diskurser korresponderar med varandra. Detta görs utifrån ett intresse av mediers påverkanskraft på samhälleliga diskurser i allmänhet och dagens patogenisering av människors psykiska tillvaro i synnerhet. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : Finns det skillnader i arbetet med dessa barn utifrån ett genusperspektiv?

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Spännare; [2013]
    Nyckelord :Förskolepedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; genus;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få en ökad förståelse av pedagogernas arbete inom förskola med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Frågeställningar var: Vilka ramar gäller för arbetet med barn med neuropsykiatriska funktionshinder? Hur arbetar pedagogerna med barn med neuropsykiatriska funktionshinder – finns skillnader i arbetet beroende av genus? Hur arbetar arbetslaget med barn med neuropsykiatriska funktionshinder? Hur arbetar arbetslaget med föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionshinder? Finns hinder i arbetet med barn med neuropsykiatriska funktionshinder och vilka är i så fall dessa? Metodisk ansats har varit kvalitativ och data har hämtats genom kvalitativa intervjuer med fem pedagoger vid tre olika förskolor i olika kommuner. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet neuropsykiatriska funktionshinder.

Din email-adress: