Sökning: "symbolspråket"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade ordet symbolspråket.

  1. 11. Elektronisk mobbning i den nya nätkulturen : En kvalitativ studie utifrån två nätgemenskapers och två ideella stödorganisationers arbete och erfarenheter

    Kandidat-uppsats, HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Josefin Axelsson; Lina Albrektsson; [2007]
    Nyckelord :cyberbullying; Internet culture; symbolic interactionism; Internet; harassment; elektronisk mobbning; nätkultur; symbolisk interaktionism; Internet; mobbning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att definiera fenomenet elektronisk mobbning, att utreda ansvarsfrågan samt att kartlägga organisationernas arbete och eventuella samverkan. Resultatet baseras på intervjuer med BRIS, Friends, LunarStorm och Playahead som analyserades utifrån symbolisk interaktionism. LÄS MER

  2. 12. Ekvationer - och deras svårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Catharina Jording; Kerstin Ohlsson; [2005]
    Nyckelord :ekvationer; algebraiska cykeln; bokstavssymboler; likhetstecken;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka svårigheter med ekvationer. Varför upplevs ekvationer som svåra och besvärliga att lösa? Är det symbolspråket eller språket att uttrycka olika problem? Vi har valt att undersöka detta genom att intervjua elever i åk 9 samt elever som har genomgått A-kursen på gymnasienivå. LÄS MER

  3. 13. Bildspråket- ett verktyg i matematiken ?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Christine Gomér Jonasson; [2000]
    Nyckelord :Education; avancerat vardagsspråk; matematikundervisning; bildspråk; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete var att ta reda på hur elever använder sig av bildspråket i matematiken och varför man ska använda sig av bilder för att öka förståelsen inom matematiken. Funderingarna mynnade ut till två frågeställningar: - Hur beskriver elever i år nio matematiska begrepp genom bilder? och -Vilka fördelar finns det med att använda sig av bildspråket för att öka förståelsen för matematiska begrepp? Frågorna har jag sökt svar på genom att göra en litteraturstudie där man behandlar bildspråket från olika håll: Det ärlärare som har redogjort för sina egna erfarenheter av att arbeta med bildspråket i matematiken, böcker som behandlar bildspråket ur ett mer konstnärligt perspektiv, samt stora pedagoger som redogjort för barns språkliga utveckling. LÄS MER

  4. 14. Barns gudsföreställning och Guds betydelse för dem : en jämförande studie mellan åk 2 och åk 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Torbjörn Alsing; Mats Hedberg; [1995]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionspedagogik; utvecklingspsykologi; utvecklingsstadier; mognad; gudsbild; trosutveckling; livsfrågor; barnutveckling; barnatro; barn och religion;

    Sammanfattning : I vår kontakt med barn i förskolan och grundskolan har vi lagt märke till att barnen tidigt börjar undra och fråga om Gud och existentiella frågor. Så småningom, runt skolstarten, tycker sig barnen finna svar på många av dessa frågor: Gud är skapare och orsak till att vi människor och hela universum finns. LÄS MER