Sökning: "textbehandling"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet textbehandling.
1. Text Curation for Clustering of Free-text Survey Responses
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : When issuing surveys, having the option for free-text answer fields is only feasible where the number of respondents is small, as the work to summarize the answers becomes unmanageable with a large number of responses. Using NLP techniques to cluster these answers and summarize them would allow a greater range of survey creators to incorporate free-text answers in their survey, without making their workload too large. LÄS MER
2. Evaluating the robustness of DistilBERT to data shift in toxicity detection
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : With the rise of social media, cyberbullying and online spread of hate have become serious problems with devastating consequences. Mentimeter is an interactive presentation tool enabling the presentation audience to participate by typing their own answers to questions asked by the presenter. LÄS MER
3. Primary stage Lung Cancer Prediction with Natural Language Processing-based Machine Learning
Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : Early detection reduces mortality in lung cancer, but it is also considered as a challenge for oncologists and for healthcare systems. In addition, screening modalities like CT-scans come with undesired effects, many suspected patients are wrongly diagnosed with lung cancer. LÄS MER
4. Hur man gör praktiska övningar till en integrerad del av historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningMitt arbete i skolan i ämnet historia har ofta utgått från textbehandling som arbetsmetod. Detta kan jag som lärare uppleva som oinspirerande och enformigt, och liknande respons har jag fått från elever. LÄS MER
5. Dator som kompensatoriskt hjälpmedel : En studie om elevers datoranvändning vid bristande läs- och skrivförmåga
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka användandet av kompenserande datorhjälpmedel i den svenska grundskolan för elever med brister i läs- och skrivförmåga och hur personalens inställning och kompetens ser ut när det gäller dessa hjälpmedel. Metod Studien innefattar en enkätundersökning genomförd i alla kommunala grundskolor från år 0 - 9 i sex olika kommuner. LÄS MER