Sökning: "textil liu"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden textil liu.

  1. 1. Fem stolar i en : Hur möbeltapetserarens kunskap om textil form och hantverk kan förändra upplevelsen av en stol

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Charlotte Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Möbeltapetsering; design; formgivning; hållbarhet; produktutveckling; stolsöverdrag; överdrag; textil; möbelhistoria; hantverk; estetik; funktion; ergonomi; gummistolen; stolen NON; Komplot Design; Källemo;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag utforskat hur möbeltapetserarens kunskap om textil formgivning och hantverk kan utnyttjas för att uppdatera produkten stolsöverdrag. Mitt mål var att formge, produktutveckla och tillverka prototyper av stolsöverdrag till stolen NON, designad av Komplot Design för Källemo. LÄS MER

  2. 2. Mola - En livsvärld av färger och mönster

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Gabrielsson Anna Lovisa; [2021]
    Nyckelord :applikation; broderi; Cuna; Kuna; klädesplagg; konsthantverk; mola; mola-blus; mönster; textil;

    Sammanfattning : Detta arbete belyser mola, ett textilt hantverk från Panama, ur en historisk kontext genom en etnografisk och fenomenologisk ansats. Uppsatsens syfte är att belysa essensen av mola som fenomen och att skapa ökad kunskap om hantverket. LÄS MER

  3. 3. Fångad av en (online)stormvind : En fallstudie på företaget NA-KD om hur onlinestormar kan påverka konsumenternas köpintention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Felix Llado Ristorp; Katie Maria Walter; Lisa Nystedt; [2021]
    Nyckelord :Purchase intention; online storm; consumer behaviour; brand attitude; consumer engagement; social media; emotions; Köpintention; onlinestorm; konsumentbeteende; varumärkesattityd; konsumentengagemang; sociala medier; känslor;

    Sammanfattning : Utvecklingen av den digitala världen och sociala medier har gjort att konsumenter fått större makt i hur ett företag uppfattas då de direkt och indirekt påverkar företagets image genom det de delar, kommenterar och recenserar (Alam och Khan 2019). Ji, Li, North och Liu (2017) menar att en enda negativ kommentar på sociala medier kan växa till en allvarlig kris, som i denna studie definieras som en onlinestorm. LÄS MER

  4. 4. Textila material för utomhusmiljö : En undersökning med fokus på båtars dynor

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Sandra Näslund; [2020]
    Nyckelord :båt; båtar; dynor; textilier; textil; textila; marin; utomhusmiljö; marintextil; dynklädsel; konstläder; galon; tyg; marinklädsel;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning av textila material för utomhusmiljöer med särskilt fokus på båtars dynor. Målet har varit en kartläggning av olika tänkbara material för utsatta miljöer och utprovning av bästa sömnadsätt. LÄS MER

  5. 5. 3D-skrivarteknik, mode och framställning av exemplar för privat bruk inom upphovsrätten : En modernisering av upphovsrättslagstiftningen i takt med teknikens framfart

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Madelene Andersson; [2020]
    Nyckelord :Juridik; affärsjuridik; ekonomi; immaterialrätt; 3D-skrivarteknik; 3D-skrivare; upphovsrätt; 3D; EU-rätt; affärsjuridik; mode; modejuridik; fashion tech; Infosoc-direktivet; Infosoc; Bernkonventionen; URL; uppsats; examensarbete; masteruppsats; privat bruk; fair use; fri kopiering; privatkopiering; kopiering; modeprodukter; 12 § URL; lovlig förlaga; bruksföremål; tekniska åtgärder; totalförbud; ensamrätt; upphovsman;

    Sammanfattning : Abstract Copyright is seen everywhere in the society. It is structured to accommodate several perspectives, namely, a balance between protecting the individual copyright owners’ rights and encouraging the creativity on both an individual and societal level. LÄS MER