Sökning: "the subject of sociology"

Visar resultat 1 - 5 av 111 uppsatser innehållade orden the subject of sociology.

  1. 1. “Som vilken annan dag som helst” : En kvalitativ intervjustudie om hur unga vuxna uppfattar och hanterar ökningen av detdödliga gängkriminella skjutvapenvåldet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Lindberg; Moa Seth; [2024]
    Nyckelord :Perception; strategies; media; gang violence; lethal gang-related gun violence; risk; uppfattning; hantering; media; gängkriminalitet; dödligt skjutvapenvåld; risk;

    Sammanfattning : In recent years, lethal gang-related gun violence has increased in Sweden. The aim of this study is to investigate how young adults perceive and manage risks in society. Additionally, the study aims to investigate the media's influence on young adults' awareness of risks, with focus on the increased deadly gang-related gun violence. LÄS MER

  2. 2. Villkorad syskonkärlek : Om upplevelsen av att växa upp som biologiskt barn i familjehem

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Lina Bergelt; Sara Hägglöf; [2023]
    Nyckelord :Foster home; Foster care; Foster home care; Biological child; Birth child; Foster sibling; Social work; Social child welfare; Social services; Familjehem; Fosterhem; Familjehemsvård; Biologiskt barn; Fosterbarn; Familjehemssyskon; Socialt arbete; Social barnavård; Socialtjänsten;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa idag vuxna biologiska barns erfarenheter och upplevelser av att ha vuxit upp i familjehem samt bidra med kunskap och förståelse kring huruvida samhälleliga stödfunktioner stod i proportion till upplevda behov. Studien utgår från en kvalitativ ansats vars empiri inhämtats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Tematisk Undervisning På Fritidshemmet : Elevers intressen, delaktighet och inflytande samt fritidshemslärarens kunskaper och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Saga Lind; Tove O´Sullivan; [2023]
    Nyckelord :after-school recreation center; thematic teaching; child perspective and a child s perspective; autonomous; inclusion; participation; influence; fritidshem; tematisk undervisning; barnperspektiv och barns perspektiv; aktörskap; inkludering; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Tematisk undervisning beskrivs som ett verktyg där eleverna ges utrymme till att skapa och använda sina egna idéer, där undervisningen bildar en helhet och olika ämnesområden flätas samman. I denna studie kommer vi att undersöka utifrån barndomssociologin och ett relationellt perspektiv hur inkludering, elevers delaktighet och inflytande beskrivs av fritidshemslärare, vilka hinder och möjligheter fritidshemslärare ställs inför när det handlar om att ta vara på barns perspektiv, samt vilka kunskaper och förutsättningar fritidshemslärare behöver för att planera och genomföra tematisk undervisning på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. Breaking the Stereotypes: Exploring Control and Self-Expression of Modern-Day Freak Show Performers

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Dana Stepankova; [2023]
    Nyckelord :freak; freak shows; BDSM; body suspension; edgework; dark play; subculture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Author: Dana Štěpánková Title: Breaking the Stereotypes: Exploring Control and Self-Expression of ModernDay Freak Show Performers Supervisor: Sébastien Tutenges Master’s Thesis SOCM04, Cultural Criminology, 30 credits Department of Sociology, Spring 2023 Freak shows have been historically depicted as dehumanizing spectacles exhibiting individuals with physical anomalies. Over time, these shows faded away, but human curiosity and fascination with difference and deviance have brought them back in a new form. LÄS MER

  5. 5. ”The shrieking of nothing is killing me” : Representations of society of the spectacle and hyperreality in David Bowie’s lyrics

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Mariann Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This text explores how the lyrics of David Bowie can be applied as supporting the critique against hyperreality and society of the spectacle, as articulated by Guy Debord and Jean Baudrillard. This is done by focusing on three questions: 1) what elements in Bowie’s lyrics support Debord and Baudrillard, 2) how can these elements function to portray Bowie as primarily a sociologist and secondly an artist, and 3) what are the benefits of using fiction (in this case lyrics) as empirical material? From a theoretical framework building on Debord’s society of the spectacle and Baudrillard’s focus on hyperreality, I will apply a two-folded methodology of sociology through literature and socio-poetics. LÄS MER