Sökning: "the youngest pre-school children"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden the youngest pre-school children.

  1. 1. ”Att blanda saft antar jag är kemi också” : Förskollärares uppfattningar om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolans kemiundervisning med barn 1–3 år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Olsson; Linnéa Johansson; [2024]
    Nyckelord :Augmentative and alternative communication AAC ; Early childhood education; Pre-school Teachers’ Opinions; Chemistry education; Communication; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; Förskolepedagogik; Förskollärares uppfattningar; Kemiundervisning; Kommunikation;

    Sammanfattning : Många barn behöver alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att tillgodogöra sig undervisningen i förskolan. AKK kan därmed bidra till undervisningen av kemi, speciellt undervisning för de allra yngsta barnen. LÄS MER

  2. 2. De yngsta barnens delaktighet och inflytande : I förhållande till förskollärares olika förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tanya Namo; Olivia Törnqvist; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; förskollärare; förhållningssätt; yngre barn; normer; makt;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med en poststrukturell ansats, där syftet var att undersöka hur förskollärares pedagogiska förhållningssätt påverkar de yngsta barnens möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolan, samt hur förskollärare tolkar begreppen delaktighet respektive inflytande. Åtta semistrukturerade intervjuer utfördes med förskollärare, där resultatet analyserades med utgångspunkt från ett poststrukturellt teoretiskt perspektiv och centrala begrepp inom teorin. LÄS MER

  3. 3. Matematik med kroppen som verktyg : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av matematik och arbete med matematiska begrepp med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jakob Kaugesaar; Anton Kjellman; [2023]
    Nyckelord :Variatoner; Undervisning; Matematiska begrepp; De yngsta barnen; Kroppsligt lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to focus on toddlers' mathematical learning by capturing preschool teachers' different thoughts about it and how they work. The study aims to shed light on preschool teachers' thoughts about and work with mathematical concepts in teaching with the toddlers. LÄS MER

  4. 4. "Det måste ju börja någonstans" : En kvalitativ studie om adekvat digital kompetens på yngrebarnsavdelning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Nathalie Andersson; Katrin Haglund; [2023]
    Nyckelord :Bordercrossing; Digital kompetens; Digitala verktyg; Förskola; Bordercrossing; Yngrebarnsavdelning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån läroplansuppdraget bidra med kunskap om förskollärares beskrivningar av adekvat digital kompetens hos förskolans yngsta barn samt hur förskollärare arbetar med utveckling av adekvat digital kompetens på yngrebarnsavdelning. Frågeställningarna som besvarats är: Hur beskriver förskollärare adekvat digital kompetens hos barn på en yngrebarnsavdelning utifrån läroplanuppdraget? Hur beskriver förskollärare sitt arbete med utveckling av adekvat digital kompetens hos barn på en yngrebarnsavdelning utifrån läroplansuppdraget? Studien har genomförts med en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Ekologisk hållbar utveckling som begrepp i förskolan : En studie som med hjälp av intervjuer och kritisk diskursanalys undersöker hur ospecifika formuleringar i läroplanen gör att samhällsdiskurser påverkar pedagogers förmedlande av begreppets innebörd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cornelia Sjöberg; Marcus Jansson; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; förskoledidaktik; pedagog; utbildning; klimatförändring; köttproduktion.;

    Sammanfattning : The purpose of the following study is to review how the term sustainable development is interpreted and practiced in Swedish pre-schools, focusing on meat production and meat consumtion as one of the biggest reasons for climate change.  The study uses interviews with pre-school pedagogues as well as critical discourse analysis as method and theoretical approach. LÄS MER