Sökning: "tillträde lek"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden tillträde lek.

  1. 1. Hur yngre barn initierar och skapar sociala relationer med andra - En kvalitativ studie om yngre barns kamratinteraktion på förskolan. Namn: Amanda Järvinen & Anneli Andersson Program: Förskollärarprogrammet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Järvinen; Anneli Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; Yngre barn; Lek; Lärande; Sociala relationer; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur yngre barn ingår i sociala relationer med varandra. Studien syftar även till att studera vilka kommunikativa resurser barn använder i leksituationer när de skapar relationer med varandra. LÄS MER

  2. 2. Barns tillvägagångssätt vid inkludering och exkludering i den fria leken : En kvalitativ studie om vilka strategier barn använder för att få  tillträde till eller utesluta andra från leken

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Samira Noor; Nedira Yussuf; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att undersöka hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken och hur de gör ett tillträde i en påbörjad lek samt vilka tillträdesstrategier och uteslutningsstrategier de tillämpar i den fria leken. Vi valde observationsmetoden som vårt tillvägagångssätt i vår studie, och för vår datainsamling använde vi oss av Tellgrens översättningar av Corsaros 15 olika tillträdesstrategier och uteslutningsstrategier. LÄS MER

  3. 3. Får jag vara med att leka? : En kvalitativ studie om barns tillträdesstrategier i förskolans utomhuslekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hilma Lundberg; Bim Schalén; [2023]
    Nyckelord :Utomhuslek; Förskola; Tillträdesstrategier; Barn; Kamratkulturer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka barns tillträdesstrategier i utomhuslekar. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har vi använt oss av en kvalitativ forskningsansats med icke - deltagande observationer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Den digitala leken! En observationsstudie av digital lek i fritidshemmet med fokus på inne- och uteslutning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Curtis; Arild Höines; [2022-03-15]
    Nyckelord :Digital lek; inneslutning; uteslutning; relationsarbete; sociala svårigheter; gruppkonstellationer; socialisation; kamratkulturer; tillträdesstrategier; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur inne-och uteslutning sker i digital lek, vilket observerats i fritidsverksamheten. Frågeställningarna var: “Hur kommunicerar eleverna med varandra i digital lek”?, “På vilket sätt sker inneslutande och uteslutande i digital lek”?, samt “Vad karakteriserar elevers allianser i digital lek”? Examensarbetet har haft Corsaros (1979) tillträdesstrategier som utgångspunkt i analysen, men har också inspirerats av Blidings (2004) studie om inne- och uteslutning, samt Dahls (2011) studier om allianser i lek. LÄS MER

  5. 5. Får jag vara med? : En studie om hur några yngre förskolebarn tar sig in i äldre barns lek och kamratkulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Eva Lindhé; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur yngre barn går till väga för att få tillträde till äldre barns fria lek för att på så sätt bli en del av den nya gruppen som de börjat i. Studien besvarar tre frågeställningar; Hur påverkar förskolans struktur/sociala rum hur de yngre barnen bemöts av sina äldre kamrater? Vilka tillträdesstrategier använder sig yngre barn av för att ta sig in lek med de äldre barnen? Hur bemöts strategierna av de äldre barnen och vad kan det bero på?   Den metod som har använts är etnografiska observationer av tre yngre barn som flyttats upp från en yngrebarnsavdelning till en äldrebarnsavdelning. LÄS MER