Sökning: "tv-spel historia"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden tv-spel historia.

  1. 1. Kvinnors representation i tv-spel : En studie om genus i Elden Ring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Josefine Eriksson; Elin Nordström; [2022]
    Nyckelord :Medievetenskap; kommunikationsvetenskap; Tv-spel; HiG; Genus; Elden Ring; kvinnor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka moderna tv-spel utifrån ett feministiskt perspektiv. Hur mycket misogyni finns det och hur uttrycker det sig i så fall. LÄS MER

  2. 2. Assassin’s Creed: Odyssey Discovery Tours med genetiskt och genealogiskt historiemedvetande : Virtuella guidade turer i antika Grekland som klassrumsbaserad undervisning i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charles Darrell; Daniel de Rooy; [2021]
    Nyckelord :Historia; Undervisning; Tv-spel; Assassin’s Creed; Antika Grekland; Lektion; Högstadie; Didaktik;

    Sammanfattning : This paper explores the possibility of using an off the shelf video game, Assassin’s Creed: Odyssey, in teaching a history class about ancient Greece. The study used a method where 7th grade students during one lesson got to experience the videogame together with two surveys about the students’ experiences learning with the video game. LÄS MER

  3. 3. Tv- och Datorspel i Undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charles Darrell; Daniel de Rooy; [2020]
    Nyckelord :tv spel dator utblidning undervisning historia didaktik metodik lärande pedagogik grundskola;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats är att göra en analys om användandet av tv-spel i historisk                               undervisning. Resultatet med denna analys och diskussion är att visa på olika sätt tidigare                             forskning undersökt tv-spelochvadderasresultatblev. LÄS MER

  4. 4. Förmedling och framställning av historia i Tv-spel : En analys av den historiska miljön och atmosfären i Red Dead Redemption

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Aleksandar Debeljak; Zvonko Matkovic; [2014]
    Nyckelord :Historia; Tv-spel; Socialt minne; Historieförmedling;

    Sammanfattning : This bachelor´s thesis analyzes the video game Red Dead Redemption and the historical use of the environment and atmosphere in the game. The theory and method used is media research and social memory studies. Two questions were asked: how does Red Dead Redemeption convey and produce the historical environment and the historical atmosphere. LÄS MER

  5. 5. Machinima : Ett kulturellt fält i rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Oskar Forsgren; Daniel Nilsson; Christoffer Forsberg; [2010]
    Nyckelord :machinima; social change; computer games; culture; computer; art; game; microsoft; blizzard; convergence; fanfiction; remix culture; Halo; World of Warcraft; machinima; sical förändring; spel; tv-spel; datorspel; blizzard; microsoft; konst; fanfiction; Henry jenkins; Pierre Bourdieu; Lawrence Lessig; Michel Focault; remixkultur; konvergenskultur; konvergens;

    Sammanfattning : I mitten av 1990-talet närmare bestämt 1996 gjordes en film kallad Diary of a Camper. Filmen handlade om en person som satt och lurpassade på sina fiender i ett datorspel. Det som var speciellt med denna film var inte handlingen eller något fantastiskt kameraarbete. LÄS MER