Sökning: "undervisningsmetoder i grammatik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden undervisningsmetoder i grammatik.

  1. 1. Grammar in the English Language Classroom : Teachers’ perspectives on grammar knowledge and instruction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stavroula Papalexi; [2023]
    Nyckelord :Grammar teaching; explicit and implicit instruction; deductive and inductive instruction; teachers’ beliefs; metalinguistic awareness; writing skills in EFL; Grammatikundervisning; explicit och implicit undervisning; deduktiv och induktiv undervisning; lärares uppfattningar; metaspråklig medvetenhet; skriftlig färdighet i EFL;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to examine the teaching methods secondary and upper secondary teachers apply to teach grammar in the EFL classroom, as well as their perceptions about the benefits of having grammar knowledge and its benefits to students’ writing. Previous research reveals that grammar teaching is an integral part of language teaching; explicit and implicit methods along with deductive and inductive instruction are the main practices teachers use to transfer knowledge to their students. LÄS MER

  2. 2. Grammatikundervisning i spanska på grundskolan : Lärarnas utsagor om hur och varför

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angela Cabello Cabrera; [2022]
    Nyckelord :grammatikundervisning; undervisningsmetoder; spanska; grundskola; grammatik; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att redogöra för vilka attityder som förekommer i spansklärares utsagor beträffande grammatikens roll och utrymme i deras undervisning, metoder för att behandla grammatik samt anledningarna till det tillvägagångssätt som de medger ha. En kvalitativ metod, nämligen ett online frågeformulär som har svarats av fyra verksamma lärare i grundskolan, har använts för att samla in data om deras uttalande och åsikter kring de nämnda frågorna. LÄS MER

  3. 3. Grammatikundervisningens hur : En litteraturstudie om hur grammatikundervisningen bedrivs i svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Galuschin; [2020]
    Nyckelord :Grammatik; grammatikundervisning; grammatikdidaktik; svenska; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att ungdomars skrivförmåga inte är tillräcklig för ett kvalifi-cerat arbete eller vidare studier. Detta tyder på att skrivundervisningen i skolan inte lyckas utveckla elevernas skriftspråkliga kompetens. LÄS MER

  4. 4. Elevers attityder till grammatikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Haraldsson; Casandra Ikonen; [2020]
    Nyckelord :grammatikundervisning; undervisningsmetoder i grammatik; grammatik i språkundervisning; attityder till grammatikundervisning;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att ta reda på om det finns några samband mellan undervisningsmetoder i grammatik och elevers attityder till ämnet. För att ta reda på det har följande frågeställningar utformats: •Vilka exempel på undervisningsmetoder i grammatik finns det?•Vilka samband finns mellan undervisningsmetoder och elevers attityder till grammatik?Metoden består av en inledande och en egentlig informationssökning där både systematisk och osystematisk informationssökning genomförts. LÄS MER

  5. 5. Jämförelse av två olika metoder i grammatikundervisningen : En experimentell fallstudie om undervisning i grammatik i årskurs 8

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Judit Wickenberg; [2020]
    Nyckelord :Normativ grammatik; satslära; sociokulturellt perspektiv; undervisningsmetoder; lärstilar; elevcentrerad undervisning; lärarcentrerad undervisning; svenskämnet; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att experimentellt prova och därefter jämföra lärarcentrerad respektive elevcentrerad grammatikundervisning i grundskolans årskurs 8. Den lärarcentrerade undervisningsmetoden består av typisk analytisk och traditionell skolundervisning med lärarledd genomgång om satslära och övningsuppgifter till eleverna att arbeta med individuellt. LÄS MER