Sökning: "vad tror de att vi gör"

Visar resultat 1 - 5 av 255 uppsatser innehållade orden vad tror de att vi gör.

  1. 1. Svårigheten med att hantera ohövlighet: hur coping och ohövlighet på arbetsplatsen är kopplat till psykisk hälsa och arbetsplatstrivsel för hbtq-personer och heterosexuella cispersoner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johanna Persson Hansson; [2024]
    Nyckelord :Hbtq; diskriminering; psykisk hälsa; ohövlighet på arbetsplatsen; coping; LGBTQ; discrimination; mental health; workplace incivility; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hbtq-personer rapporterar sämre psykisk hälsa samt trivs sämre på arbetet än andra, något som kopplats till begreppet minoritetsstress. Tidigare forskning har även lyft copingstrategier som en möjlig faktor som påverkar sambandet mellan utsatthet för kränkningar och påverkan på mående. LÄS MER

  2. 2. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning; kristallmeditation; soundterapi; musikterapi;

    Sammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER

  3. 3. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER

  4. 4. Kamratskap före uniform: En kvalitativ studie av värnpliktigas identifiering med Försvarsmakten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :David Hedqvist; Louise Lundin; Clara Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Försvarsmakten; social identitetsteori; gemenskap; arbetsgivarmarknadsföring; arbetsgivarvarumärke; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Kamratskap före uniform Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: David Hedqvist, Louise Lundin och Clara Nilsson Handledare: Erik Schultz Fem nyckelord: Försvarsmakten, social identitetsteori, gemenskap, arbetsgivarmarknadsföring, arbetsgivarvarumärke. Forskningsfrågor: Hur påverkar de tidigare värnpliktigas uppfattningar om arbetsgivarvarumärket deras identifiering med Försvarsmakten? (och) Vad har detta för konsekvenser för bibehållandet av personal? Syfte: Vi ämnar att undersöka Försvarsmaktens arbetsgivarvarumärke med ett social identitetsteori- perspektiv, för att skapa en förståelse kring utmaningarna som Försvarsmakten står inför gällande bibehållande av personal. LÄS MER

  5. 5. Elevers delaktighet och inflytande i åtgärdsprogram- : ”Vet du vad ett åtgärdsprogram är?”-” Ingen aning, är det dåligt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sylwia Mosén; Camilla Farrow; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Delaktighet och inflytande; Fenomenologi; Self-determination theory; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFarrow, Camilla och Mosén, Sylwia (2023). Elevers delaktighet och inflytande iåtgärdsprogram: - ”Vet du vad ett åtgärdsprogram är?” - ”Ingen aning, är det dåligt?”.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande ochsamhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER