Sökning: "varför litteratur"

Visar resultat 21 - 25 av 865 uppsatser innehållade orden varför litteratur.

  1. 21. "Ibland behöver de också bara få en bok läst för sig” : En intervjustudie omhögläsning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Blomster; Mikaela Tovetjärn; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; didaktiska metoder; bokval; litteracitet; språkutveckling; sakprosa; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sju lärare i årskurs F-3 uppfattar och arbetar med högläsning i sin svenskundervisning, samt vilka mål och kriterier som ligger till grund för valet av högläsningsbok. Studien tar sin utgångspunkt i följande tre frågeställningar: Vad har lärare för uppfattningar om högläsningens syfte? Vilka mål och kriterier ligger till grund för deras val av litteratur? Vilka strategier och metoder uppfattar lärare som användbara i samband med högläsning? Det teoretiska perspektiv som undersökningen utgår från baseras på Vibeke Hetmars triangelmodell. LÄS MER

  2. 22. Utresor och hemkomster : En vetenskaplig essä om läsning på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johan Thelander; Klas Öberg; [2023]
    Nyckelord :after-school center; reading; reading activities; education bildning ; narrative imagination; knowledge theory; fritidshem; läsning; läsaktiviteter; bildning; narrativ fantasi; kunskapsteori;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä syftar till att undersöka läsning på fritidshemmet, vi har i våra berättelser skildrat situationer om hur läsning och läsaktiviteter kommer till uttryck på våra fritidshem och de dilemman som kan uppstå i arbetet med läsning. I elevernas vardag på fritidshemmet så prioriteras inte läsning av vare sig pedagogerna eller eleverna samtidigt ser vi hur läsningen upplevs som en lust- och meningsfull aktivitet när vi besöker biblioteket med eleverna. LÄS MER

  3. 23. Nätverksvirtualisering : En jämförelse mellan overlay-teknikerna VXLAN, NVGRE & GENEVE

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Samuel Malmgren; [2023]
    Nyckelord :Overlay; VXLAN; NVGRE; GENEVE; Encapsulation;

    Sammanfattning : För att använda sig av tekniska produkter krävs en nätverksuppkoppling.Nätverksinfrastrukturen blir idag allt mer beroende av datacenter, en fysiskt eller virtuell platsdär datorer, servrar, lagringsenheter och nätverkskomponenter är samlade. LÄS MER

  4. 24. Returresan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ingrid Finn Ohlin; Malin Haapaniemi Ohlsson; Sanajan Shahzad; [2023]
    Nyckelord :Social praktik; Returresa; Touchpoint; Efterköpsfasen; Returbeteende; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Hur praktiseras en retur i efterköpsfasen? Vilken roll spelar kompetens, betydelse och materialitet för kunden, och hur tar de sig uttryck? Syfte: Studien syftar till att kartlägga och analysera kunders returprocesser inom detaljhandeln. Den avser att bidra till forskningen om hur kunder returnerar för att komplettera litteraturen om varför kunder returnerar. LÄS MER

  5. 25. Lärares uppfattning om lässtrategier : En enkätundersökning besvarad av mellanstadielärare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lill-Marie Wedin; [2023]
    Nyckelord :Läsning; Läsinlärning; Lässtrategier; Läsutveckling; Mellanstadiet; Tyst läsning;

    Sammanfattning : I denna studie användes en enkätundersökning som skickades ut i Facebookgrupper där grupperna riktade sig till lärare, där urvalet som användes i studien uppgick till 48 lärare. Syftet med att göra en studie om lässtrategier är att öka förståelsen varför det är en viktig faktor i undervisningen i framförallt läsförståelse. LÄS MER