Sökning: "varför litteratur"
Visar resultat 16 - 20 av 865 uppsatser innehållade orden varför litteratur.
16. Viktminskning av katter : motivation, tillvägagångsätt och utmaningar bland kattägare i Sverige
Master-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and HealthSammanfattning : Många katter i dagens samhälle är överviktiga, vilket kan få betydande negativa konsekvenser för deras hälsa och välmående. Flera studier har emellertid visat att det är svårt att uppnå långsiktig viktminskning hos katter när det genomförs i hemmiljö och många ägare avbryter viktminskningen innan katten nått sin målvikt. LÄS MER
17. När infaller lovplikten för ridanläggningar? - En studie av skillnaden mellan idrottsplats och idrottsanläggning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : Knowing whether a riding facility requires a building permit or not is not always straightforward. Neither is it easy to understand how a riding facility compares to a sports field or sports facility. LÄS MER
18. Hur Stockholm stad främjar tillgänglighet för personer med funktionshinder i den byggda miljön
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : I början av 2000-talet hade svenska politiker som mål att göra Stockholm till världens mest tillgänglighetsanpassade huvudstad till år 2010. Projektet kallades tillgänglighetsprojektet. Stockholms stad hade då som uppdrag att bygga om och utforma kommunen till att göra den så tillgänglig som möjligt för alla individer. LÄS MER
19. Varför i all fridens dar? Dialogicitet och det outsagda i "Ode to Billie Joe", "Jon Andreas visa" och "Sjön".
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Hösten 2016 släpptes Frida Hyvönens fullängdsalbum Kvinnor och barn. Hyvönen hade sedan albumdebuten 2005 gjort sig ett namn som musikalisk novellist, men dittills enbart på engelska. Flera journalister uppmärksammade att albumets första spår, ”Sjön”, korresponderade med Bobbie Gentrys ”Ode to Billie Joe”. LÄS MER
20. Vad ska vi läsa? - men också hur, när, var, med vem och varför? : Förskollärares didaktiska tankar bakom planering av högläsning i förskolan
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Högläsning är en viktig pedagogisk metod som möjliggör barns möten med litteratur i förskolan. Tidigare studier visar högläsningens stora betydelse i barns utveckling och lärande i tidig ålder, speciellt på deras språk- och literacy utveckling, men också som ofta förekommande användning av högläsning i förskolan som en icke-lärorik disciplinerande aktivitet. LÄS MER