Sökning: "varför ska vi hjälpa varandra"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden varför ska vi hjälpa varandra.

  1. 1. Lärarledd stöttning vid problemlösningsuppgifter inom matematik : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annie Fransson; Catharina Sidoli; [2021]
    Nyckelord :Matematik; problemlösningsuppgifter; stöttning; problemlösning; strategier;

    Sammanfattning : Flera elever upplever problemlösning som ett svårt område inom matematiken. Problemlösning är en stor del av vår skolgång och vardag. Den upplevs både i sociala och teoretiska sammanhang som vi utsätts för och lär oss hantera redan i tidig ålder. LÄS MER

  2. 2. Feedback och instruktioner : Problemlösning i matematik för elever i de tidiga skolåren.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ilirjana Bajraktari; Jack Tegnér; [2018]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; feedback; instruktioner;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument ger olika direktiv om vad elever ska kunna när det gällerproblemlösning i matematik efter att ha gått ut årskurs 3. Vi har under vår utbildning reflekterat över hur vi ska hjälpa eleverna att uppnå dessa mål. LÄS MER

  3. 3. "Varför kom vi olika yrkesgrupper inte så nära varandra som jag hade tänkt mig?" : En vetenskaplig essä om fritidslärarens yrkesroll, med fokus på makt, etik och kommunikation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Niclas Backlund; [2017]
    Nyckelord :professional ethics; status; duty; profession; after-school; communication; Makt; etik; status; plikt; yrkesroll; fritidshem; kommunikation.;

    Sammanfattning : Jag har i min essä reflekterat och sökt efter vad min yrkesroll som blivande lärare mot fritidshem ska vara och innebära. I samband med detta har jag också funderat över vad min plikt är i en dilemma situation där mitt yrkesuppdrag som fritidslärare ställs mot ett annat delegerat uppdrag i form av resurs till en elev under hela skoldagen. LÄS MER

  4. 4. Why do people live in high-risks areas? - A field study in Samar, Philippines.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet; Lunds universitet/Riskhantering (CI)

    Författare :Samuel Gren; Simon Helander; [2017]
    Nyckelord :Risk; risk perception; disaster; hazard; vulnerability; DRR; typhoon; tsunami; earthquake; Philippines; Samar; DRR education; Plan International; SIDA; grounded theory; risk based land use planning.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The Philippines are constantly challenged by the forces of nature. Typhoons make landfall on a yearly basis, making the island of Samar a disaster-prone area. This qualitative field study examines the risk perception of inhabitants and why they do live in this high-risk area. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan samhällsviktiga verksamheter avseende gränsöverskridande risker – Metodutveckling med tillämpning på Lunds kommun

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet; Lunds universitet/Riskhantering (CI)

    Författare :Eleonora Grönlund; Veronica Åström; [2016]
    Nyckelord :Samverkan; samhällsviktig verksamhet; gränsöverskridande riskhantering; metodutveckling; kommun; beroende Collaboration; critical societal activities; transboundary risk management; method development; municipality; dependency; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The objective of this thesis is to provide answers to how a method can be designed to gain better knowledge of how collaboration looks between different critical societal activities in a preparing and preventive stage related to the management of transboundary risks. The designed method consists of two parts; a technique for data acquisition, and a method for data analysis. LÄS MER