Sökning: "varför väljer företag att inte hållbarhetsredovisa"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden varför väljer företag att inte hållbarhetsredovisa.

  1. 1. Frivillig hållbarhetsredovisning bland små- och medelstora företag : En kvalitativ fallstudie utifrån legitimitet och institutionell teori

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Julia Cederberg; Kajsa Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy; transparency; CSR and GRI; Hållbarhetsredovisning; legitimitet; transparens; CSR och GRI;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbart företagande är ett stort samtalsämne i dagens samhälle. Företag förväntas ta ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt medansvar. Stora företag tvingas hållbarhetsredovisa enligt svensk lag. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning i mindre företag : Motiven bakom frivillig hållbarhetsredovisning i mindre svenskaföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Hanna Gustafsson; Victor Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; voluntary; legitimacy; stakeholders; CSR; legal requirements; information asymmetry; Hållbarhetsredovisning; frivillig; legitimitet; intressenter; CSR; lagkrav; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhetsrapportering omfattar företagets redovisning av miljömässiga, ekonomiska och sociala påverkan. Enligt svensk lag är det obligatoriskt för större företag att upprätta en hållbarhetsrapport men det finns även mindre företag som väljer att upprätta en hållbarhetsrapport trots att de inte omfattas av detta lagkrav. LÄS MER

  3. 3. Är mer exponerade företag bättre på att hållbarhetsredovisa än mindre exponerade företag? : En innehållsanalys av 15 företag i klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Linda Peterson; Hanna Järner; [2017]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Global Reporting Initiative; exposure; apparel industry; e-commerce; Hållbarhetsredovisning; Global Reporting Initiative; exponering; klädindustrin; e-handel;

    Sammanfattning : Det finns i dagsläget inget tvingande regelverk kring hållbarhetsredovisningar vilket innebär att företag kan utforma sin information på vilket sätt de vill, om de ens väljer att ge ut någon alls. Organisationen Global Reporting Initiative (GRI) arbetar med att förbättra ramverket för hållbarhetsredovisningar och ger med anledning av detta ut riktlinjer kring vad en hållbarhetsredovisning bör innehålla inom de tre områdena ekonomi, miljö och social påverkan. LÄS MER

  4. 4. Varför väljer företag att hållbarhetsredovisa? : En kvalitativ studie av börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Michelle Holmberg; Lovisa Eklund Runberg; [2016]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; beslutsteori; redovisningsteori;

    Sammanfattning : Hållbarhetsredovisning är vanligt förekommande hos många av de större företagen, vilket gör det väsentligt att försöka få en mer djupgående förståelse för varför företagen beslutar om att upprätta hållbarhetsredovisning. Studien syftar till att förklara vilka bakomliggande faktorer som påverkar företagens beslut att börja upprätta hållbarhetsredovisning. LÄS MER

  5. 5. Hur förklaras nordiska detaljhandelsföretags arbete med hållbarhetsredovisning?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Camilla Carlsson; Emelie Juliusson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Publicering av hållbarhetsredovisningar blir allt vanligare. Med vetskapen om att det är en frivillig handling för alla företag förutom de statligt ägda, kan man ställa sig frågan: varför väljer företag att hållbarhetsredovisa? Hur kan detta komma sig när vanliga konsumenter inte intresserar sig för ett företags årsredovisningar där hållbarhetsredovisningen oftast publiceras? En tänkbar anledning till att företag hållbarhetsredovisar är att de utåt vill visa ett socialt ansvarstagande, men samtidigt visar forskning att konsumenter inte läser företags redovisningar. LÄS MER