Sökning: "vetenskapsrådet 2015"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden vetenskapsrådet 2015.

  1. 1. ”Lika är inte alltid densamma som likvärdigt” : En kvalitativ enkätundersökning om pedagogers uppfattningar om möjligheter och begränsningar i arbetet för en likvärdig förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Berglund; Anette Forsgren; [2019]
    Nyckelord :​kvalitet; likvärdig förskola; livslångt lärande; möjligheter och utmaningar;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie var att undersöka, beskriva och analysera pedagogers uppfattningar om möjligheter och begränsningar i arbetet för en likvärdig förskola. Vetenskapsrådet (2015) tar upp det speciella intresset som finns i likvärdig förskola då det saknas kunskap om vad en likvärdig förskola för alla barn innebär. LÄS MER

  2. 2. ”…det går åt rätt håll i alla fall” En fallstudie av ett arbetslags arbete med ett lärandemål i ämnesområdet kommunikation för en tonårselev med autism och intellektuell funktionsnedsättning i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Riebe; [2017]
    Nyckelord :autism; träningsskola; grundsärskola; formativ bedömning; kollegialt lärande; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Riebe, Åsa (2016). ”… det går åt rätt håll i alla fall” – En fallstudie av ett arbetslags arbete med ett lärandemål i ämnesområdet kommunikation för en tonårselev med autism och intellektuell funktionsnedsättning i träningsskolan (”… at least we make a progress” – A case study of the work with a learning goal in the subject area of Communication for an adolescent student with Intellectual Disability and Autism in a Special Education setting. LÄS MER

  3. 3. Från Sverige till Arktis : En historik och diskursanalys om forskningen på fjärde generationens kärnkraft i Sverige: 2007 -2017

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Martin Klawitter; [2017]
    Nyckelord :Fourth generation of nuclear power; Generation IV; Critical discourse analysis; KTH; GENIUS; Leadcold; fjärde generationens kärnkraft; diskursanalys; Generation – IV; kritisk diskursanalys; kärnkraft; teknikhistoria; KTH; GENIUS; Leadcold;

    Sammanfattning : Sedan 2007 har ett forskningsprojekt på s.k. ”framtidens kärnkraft”, även kallat för fjärde generationens kärnkraft pågått i Sverige. För den här studien har jag dels antagit ett historiskt perspektiv för att undersöka hur detta projekt har utvecklats och förändrats över tiden. LÄS MER

  4. 4. Förändrad interaktion, förändrat värde? : En kvalitativ studie om värdeskapande vid mänsklig och teknisk interaktion

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Michaela Råbergh; Amanda Sars; [2015]
    Nyckelord :Interaction; value; value creation; customer value; self-service; self-service technology; customer co-actor; roles; human-to-human; the telecom industry; Interaktion; värde; värdeskapande; kundvärde; självbetjäning; själv-service teknologi; kunden som medaktör; rollfördelning; personligt möte; telekombranschen;

    Sammanfattning : The progress in the field of technology is often described as massive and its development has had a great impact on the social development (Vetenskapsrådet, 2012). As a result of the digital evolution, there has been a change in the way customer and company interact (Normann, 2011). LÄS MER