Sökning: "vilken kunskap är viktig"

Visar resultat 1 - 5 av 664 uppsatser innehållade orden vilken kunskap är viktig.

  1. 1. Vård, vänner eller familj? : Mäns upplevda stigma inför att söka stöd

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Niclas Juto Arringer; [2024]
    Nyckelord :stigma; masculinity norms; healthcare; friendship; family;

    Sammanfattning : En väletablerad och stark maskulinitetsnorm riskerar att män åsidosätter sina hälsobehov för att undvika stigmatisering. Forskning påvisar att stigma kring mäns känslomässiga problem existerar i samtliga kontexter denna studie berör, men inte i vilken utsträckning. LÄS MER

  2. 2. Våld i nära relation, det yttersta uttrycket för ojämställdhet mellan män och kvinnor? : En kvalitativ studie om Socialdemokraternas och Sverigedemokraternas beskrivning och kunskapsbruk av våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Frida Bogren; Olivia Gabrielsson; [2024]
    Nyckelord :Våld i nära relation; Socialdemokraterna; Sverigedemokraterna; kunskap; kunskapsbruk; tematisk analys; kriminalpolitik; valence-issue; WPR;

    Sammanfattning : 7 år har passerat sedan metoo-rörelsen inleddes, vilket lett till uppmärksammandet av våld i nära relation och mäns våld mot kvinnor. Sveriges politiker har sedan dess infört en rad åtgärder i syfte att motverka våldet, något som tyder på att våld i nära relation är en viktig politisk fråga även idag. LÄS MER

  3. 3. Lärares olika metoder för att öka elevers läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sindy Puelma Mora; Klara Bohman; [2024]
    Nyckelord :grundskola; läslust; läsmetoder; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att vi som blivande grundskollärare får kunskap om olika metoder som kan användas för att motivera elevers läslust i det tidiga mellanstadiet, då det har visat att elevers läslust har minskat. Arbetet utgår från frågeställningen “Hur kan lärare motivera elever i det tidiga mellanstadiet till en ökad läslust?”. LÄS MER

  4. 4. ”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna” : Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Marie Persson; Petra Johnsson; [2024]
    Nyckelord :Barnens funktionsförmåga; Förskola; Lärmiljö; Specialpedagogens uppfattningar; Tillgänglighet.  ;

    Sammanfattning : Johnsson, Petra och Persson, Marie (2024).”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna.” Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. "Jag får alltid lite ångest av att prata om och tänka på framtidens klimat" : Gymnasieelevers syn på sin klimatpåverkan och klimatångest, samt på skolans undervisning av miljö, klimat och hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Johanna Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Biologi; gymnasieelever; hållbar utveckling; klimatångest; miljö; naturkunskap; oro; skola; undervisning.;

    Sammanfattning : Illavarslande rubriker om klimatet och klimatångest har blivit allt vanligare i dagens samhälle. Debatter och diskussioner om global uppvärmning, klimatförändringar och konsekvenser av dessa verkar endast stiga i intresse. LÄS MER