Sökning: "wbl"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet wbl.

  1. 1. Test rig for gear transmissions in electrical applications

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

    Författare :Gustaf Axelström; [2023]
    Nyckelord :power circulation; gear test rig; gear testing; effektcirkulation; testrigg; kugghjulstest;

    Sammanfattning : Due to the environmental problems associated with fossil fuels and a big need from the market, the majority of the automotive industry is going towards fully electric vehicles (EVs). To further reduce the environmental footprint there is ongoing research on the use of fossil-free lubricants, if they could be used to lubricate the drive train which could further reduce the use of fossil oil in the automotive industry. LÄS MER

  2. 2. Delaktiggörande med hjälp av kommunikativt och kognitivt stöd : en mixed methods studie om kunskapsutvecklingsbehov hos handläggare med direkt funktionsnedsättningsansvar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Evita Bartule; [2022]
    Nyckelord :mixed methods; lifelong learning; social services; disability; cognitive and communicative support; mixed metods; livslångt lärande; socialtjänst; funktionsnedsättning; kognitivt och kommunikativt stöd;

    Sammanfattning : Delaktighet är en mänsklig rättighet. Genom att ha möjlighet att kommunicera sina behov görs samhället mer tillgängligt vilket är en förutsättning för delaktighet. Kommunikativt och kognitivt stöd är nödvändiga verktyg för att underlätta kommunikation för personer med funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 3. Exploring the STEM Gender Ratio

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Linda Schalling; [2022]
    Nyckelord :gender inequality; STEM; education; tertiary education; gender equality paradox; empowerment; women business and the law; Europe; MENA; Business and Economics;

    Sammanfattning : Abstract: The gender-equality paradox is the phenomenon of finding more developed, egalitarian countries generally experience higher gender equality while, for example, having a relatively low share of female graduates from STEM fields in tertiary education. The presence of the paradox in several developed egalitarian countries indicates that the female share of STEM graduates must be influenced by other than gender inequality. LÄS MER

  4. 4. En nationell undersökning om arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiesärskolan : Synen på arbetsplatsförlagt lärande och dess betydelse för elever som läser ett nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Gustafsson; Sjölie Eivor; [2022]
    Nyckelord :Workplace-based learning; wbl; upper secondary special school; intellectual disability; mild developmental disorder; employability.; Arbetsplatsförlagt lärande; APL; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; lindrig utvecklingsstörning; anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to illustrate how Work-based Learning (WBL) is handled in Special Education High Schools. With this purpose in mind, four questions have been formulated and they focus on what proportion of the total amount of high school students in the Special Education High School National Program who is completing their WBL according to governmental regulations, what challenges the WBL managers experience in working with WBL, what reasons the WBL managers see as decisive for students not completing their WBL and what benefits the WBL managers see with WBL. LÄS MER

  5. 5. ”Man får ju liksom knep av de erfarna” : En kvalitativ intervjustudie om yrkeselevers erfarenheter av lärande på arbetsplatsförlagt lärande (APL)

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Minna Viljamaa; [2020]
    Nyckelord :workplace-based learning; VET education; communities of practice; situated learning; arbetsplatsförlagt lärande; yrkesförberedande program; praktikgemenskap; situerat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är få kunskap om yrkeselevers syn på arbetsplatsförlagt lärande (APL) Genom kvalitativa intervjuerna synliggjordes vad yrkeselever lär sig under APL-perioderna, utifrån elevernas perspektiv och deras uppfattningar. Frågeställningarna besvarade även hur de kunskaper de har omvandlades till lärande samt vikten att ta hjälp från andra för att få stöttning i sin utveckling inom det yrke de kommer att lära sig under sin utbildning. LÄS MER