Sökning: "ytinlärning och djupinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden ytinlärning och djupinlärning.

  1. 1. Rationella tal i grundskolan : Systematisk litteraturstudie om sambandet mellan introduktion och elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Jeppsson; [2020]
    Nyckelord :bråk; decimaltal; kunskapsutveckling; lärande; rationella tal;

    Sammanfattning : Elever i svensk grundskola har dokumenterade svårigheter inom området för rationella tal. I ett normerande utbildningssystem, där elevers kunskaper mäts mot uppställda mål, kommer vissa erfaranden och ageranden att anses mer giltiga än andra. LÄS MER

  2. 2. Elevers resursanvändande : Vilka resurser använder elever i sina förberedelser införprov, och har resursanvändandet någon betydelse förstudieresultatet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jörgen Lindholm; [2016]
    Nyckelord :resources; learning techniques; approaches to learning; motivation; exam result; learning approach level; surface level learning; deep level learning.; resurser; studieteknik; inlärningsstrategi; motivation; provresultat; lärandenivå; ytinlärning; djupinlärning;

    Sammanfattning : Learning techniques, approaches to learning and motivation have a great impact on pupils’exam results. This study has focused on mapping what resources pupils prefer when studyingto a test, and if any connection can be traced between their preferences for resources andtheir exam result. LÄS MER

  3. 3. Självständigt arbete sett ur studerandes perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Eeva Irvankoski; [2013]
    Nyckelord :Självständigt arbete i högskolestudier;

    Sammanfattning : BAKGRUND Den här studien fokuserar på studenternas syn och uppfattningar av självständigt arbete i högskolestudier. Först ges en överblick över själva begreppen och vidare förs diskussioner om dess innebörd. Därefter beskrivs olika teorier som bas för självständigt agerande. LÄS MER

  4. 4. Lärarlett eller elevaktivt? : En studie av sex lektioner i ickelinjära funktioner på gymnasiet

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Tornert; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematiklärare brukar ofta ha en förkärlek för katederundervisning. John Hattie (2009) har gjort en metastudie över 800 andra metastudier om vilka faktorer som påverkar elevers studieprestationer, och han menar att direktundervisning ger bättre resultat än exempelvis elevaktiva arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Lärarlett eller elevaktivt? : En studie av sex lektioner i ickelinjära funktioner på gymnasiet.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Tornert; [2011]
    Nyckelord :Undervisning; elevaktiva arbetssätt; undersökande arbetssätt; katederundervisning; direktundervisning; matematik; gymnasium; ickelinjära funktioner; ytinlärning; djupinlärning;

    Sammanfattning : Matematiklärare brukar ofta ha en förkärlek för katederundervisning. John Hattie (2009) har gjort en metastudie över 800 andra metastudier om vilka faktorer som påverkar elevers studieprestationer, och han menar att direktundervisning ger bättre resultat än exempelvis elevaktiva arbetssätt. LÄS MER