Sökning: "zone of proximal development ZPD ."

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden zone of proximal development ZPD ..

  1. 1. "När vi fick bygga ett vattentorn själva, förstod jag hur det fungerade" : Elevers förståelse för tekniska system stärks genom praktiskt arbete i grupp.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Linnea Håkansson; Kristin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :The subject of technology; technical systems; water tower; oral interaction; zone of proximal development ZPD .; Tekniska system; praktiskt arbete; vattentorn; muntlig interaktion; proximal utveckling.;

    Sammanfattning : According to The Swedish Schools Inspectorate’s (2014) quality review, technology subject is all too often characterized by practical work that does not illustrate the theory. In this study, the theory is used to describe the practical work in technology teaching. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :cooperative learning; curriculum; democracy; feedback; John Dewey’s theory of education; language development; negative effects; ontology; pragmatism; school strategies; social interaction; standpoint theory; teaching strategies; zone of proximal development ZPD .; kooperativt lärande; pragmatism; proximala utvecklingszonen; scaffolding; socialt samspel; språkutvecklande;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt är syftet att undersöka hur det sociala samspelet jämfört med ettpragmatiskt förhållningssätt kan främja språkutveckling i SO-undervisningen. Detta hargenomförts genom att jämföra olika vetenskapliga artiklar. Artiklarna vi valde att undersöka,hämtades från olika databaser, Ebsco, Eric och Google Scholar. LÄS MER

  3. 3. Lärares strategier för att främja andraspråkselevers språkutveckling i grundskolans matematikundervisning : En kvalitativ och kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sanna Bengtsson; Mikaela Lindkvist; Mattias Petré; [2022]
    Nyckelord :second language students; mathematics; strategies; language development; teacher competence; andraspråkselever; lärarkompetens; matematik; språkutvecklande; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och bidra till kunskap om lärares strategier för andraspråkselevers språkutveckling i matematikundervisningen. Intentionen är vidare att belysa de förutsättningar lärare erbjuds och har, för att detta ska vara möjligt. Studien är därmed gjord utifrån ett lärarperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Vilka didaktiska val främjar elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska? : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Margaretha Granath; [2022]
    Nyckelord :Muntlig kommunikativ förmåga; didaktik; engelskundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur lärare i engelska planerar,genomför och bedömer elevers muntliga kommunikativa förmåga i engelska. Urvalet blev fyralegitimerade verksamma lärare i ämnet engelska, i årskurs 4–6, på fyra kommunala skolor. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarens syn på relationen mellan lek och språkinlärning hos barn som har svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amandeep Sandhu; [2022]
    Nyckelord :Play; second-language; interactions; preschool; preschool children; ZPD;

    Sammanfattning : Introduction: It is no longer an exception that more and more preschools consist of children whose mother tongues are different from preschools’ main language. To move towards an egalitarian inclusive society, Early Childhood Education, in which most of the time children learn through play-based activities according to their knowledge, interests, and curiosity, can play an efficacious role in relation to second language children’s language development along with their general development. LÄS MER