Vägen till Pitchen : En kvalitativ studie om hur den grafiska formgivaren upplever pitchen

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

Författare: Anna Högström; Victor Lahall; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie har syftat till att undersöka hur ett antal grafiska formgivare upplever pitchen ur ett yrkesrollsperspektiv; något som inom forskningen är ett relativt åsidosatt område. Studien baseras på tio respondentintervjuer samt en informantintervju. Samtliga respondenter arbetar på byråer med en tydlig inriktning på grafisk form i Stockholm. Ansatsen i studien är kvalitativ med fallstudiekaraktär och datainsamling och analys skedde med inspiration från Grounded Theory och abduktion. Efter empirisk insamling tog studien avstamp i tre teoretiska utgångspunkter; yrkesrollen, designprocessen och kundrelationen. Undersökningen visar att pitchen är ett komplext och svårdefinierat fenomen som framkallar många åsikter bland de grafiska formgivarna. en övergripande kartläggning av fenomenet bland annat på en komplex process – Studien visar efter pitchprocessen – som delas upp i fyra steg: briefen, problemformulering, idé- och konceptutveckling samt presentation. Studien indikerar på en rad upplevda problem som rör de olika momenten såväl som problem i relationen mellan byrån och den potentiella kunden. Sett till tidigare forskning kring kund- och byrårelationer skapar inte pitchen förutsättningar för kreativa och framgångsrika designlösningar eller för att utveckla långsiktiga kundrelationer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)