Hur gör man motivation? - en studie i ett industriföretag - Vad en ledare skall tänka på för att motivera sin personal?

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Ulf Åberg; [2010-07-05]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: För att företagen skall kunna bevara sin konkurrenskraft har en hög motivation hos de anställda fått en allt större betydelse. Jag har i denna studie studerat motivation och vad som kommer att påverka motivationsgraden hos de anställda mest. Detta med utgångspunkt från tre olika aspekter, vilka är; ledarskap, lärande organisation och utvecklingssamtalet. Som teoretisk bas har jag använt mig av fyra olika klassiska motivationsteorier. Alla dessa teorier har som utgångspunkt förklarat vad som gör individer motiverade, däremot saknade jag en beskrivning hur en ledare skall agera för att skapa motivation hos sin personal. Syftet med studien blev utifrån detta, att svara på vad en ledare skall göra för att skapa motivation. För att kunna förstå vad som skapade motivation hos de anställda delade jag in respondenterna i tre olika grupper, detta efter den motivationsgrad de hade. Sedan jämförde jag dessa tre grupper och hur deras motivation hade påverkas av de tre olika aspekterna. Resultatet blev att utvecklingssamtalet inte kom att påverka motivation. Det som påverkade var vilken typ av ledarstil du som chef har, och att du som chef har skapat en förutsättning för en lärande organisation. Detta innebär att du som anställd vill ha en chef som är synlig i organisationen, är tydlig på vad du skall göra, ger dig kontinuerlig feedback samt att du har möjligheten att utvecklas. Dessutom skall organisationen möjliggöra kunskapsöverföring mellan olika medlemmar, en organisation där det är tillåtet att vara kreativ, komma med nya idéer samt att kunna arbeta i team, ett team som har gemensamma visioner. En intressant lärdom om motivation är att de individer som varken kan betraktas ha hög eller låg motivation kommer att vara lättast att påverka. / To be able to be competitive towards other companies the level of motivation among the employees has become more and more important. I have in this thesis studied the motivation, and how the organisation will influence the level of motivation, this depending on three different aspects; leadership, learning organisation and the personal development discussion. As theoretical frame work I have used four classis theories about motivation. All these theories have in common that they explain why we will be motivated or not, but they do not explain how you as leader is to act to create motivation among your employees. Due to this, the purpose with this thesis is to answer the question; how a leader is to act to create motivation? To be able to draw any conclusions about the level of motivation, I started to divide the employees into three different groups after the level of motivation. Next step was to compare how the motivation in the groups had been affected by the three aspects. The result was that the two aspects, leadership and learning organisation had an effect on the level of motivation, but the personal development discussion had no affect. To create motivation you must as a leader secure an environment for a learning organisation and be visible in the organisation. Further you have to give the employees objective targets with continuously feedback, and give you staff the possibility to take on new challenges. It was also important to be a part of an organisation that gave the possibility to share information between the different members, and that the organisation permits you to be creative and open minded. Team work and common visions were also two prerequisites to create a high level of motivation. An interesting conclusion was that the employees that neither had a low level or a high level of motivation were the easiest to affect.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)